PKP PLK zakończyły prace na liniach od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak

PKP PLK zakończyły prace na liniach od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki

FILMY + ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace na liniach od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. W efekcie towary jeżdżą szybciej i sprawniej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Projekt za ponad 400 mln zł ze środków unijnych POIiŚ obejmuje także ostatnią część zadania – przebudowę stacji towarowej Katowice Szopienice Północne.

Zakończyły się prace przy dwóch odcinkach linii kolejowych, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu "Prace na liniach kolejowych nr: 132, 147, 161, 180, 188, 654, 657 na odcinkach Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka". Pociągi jeżdżą już szybciej i sprawniej po linii kolejowej nr 132 na odcinku Bytom – Zabrze Biskupice, linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny oraz linii nr 180 na odcinku posterunek Dorota (Sosnowiec) – Mysłowice Brzezinka.

Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym szybszy i sprawniejszy staje się przewóz towarów koleją. Zwiększa się przepustowość, czyli możliwość kursowania większej ilości składów z ładunkami. Inwestycja wzmacnia rolę kolei jako ekologicznego i konkurencyjnego środka transportu względem transportu drogowego. Więcej towarów na torach to mniej ciężarówek na drogach i tym samym korzyści dla środowiska naturalnego. Sprawny przewóz ładunków wpływa na rozwój gospodarki i regionu.

Pociągi jeżdżą już z większą prędkością – do 80 km/h na trasie od posterunku odgałęźnego Dorota w Sosnowcu do Mysłowic Brzezinki. W ramach zadania wymieniono ponad 17 km torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 14 obiektów inżynieryjnych, w tym największy – 300-metrowy most kolejowy w Jaworznie nad rzeką Przemszą, ale też wiadukty kolejowe w Sosnowcu nad ul. Stacyjną i Orląt Lwowskich. W efekcie po tej linii sprawniej kursują cięższe pociągi.

PKP PLK
PKP PLK
PKP PLK
PKP PLK

Zadanie objęło też linię Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Pociągi towarowe jeżdżą z prędkością do 100 km/h – to trzykrotnie szybciej niż przed modernizacją, kiedy jeździły z prędkością 30 km/h. Jednocześnie, mimo szybszej jazdy składów, transport towarów przebiega bezpieczniej i ciszej. Poziom hałasu i wibracji został zredukowany, dzięki zastosowaniu szyn bezstykowych oraz zabudowie ekranów akustycznych. Ograniczyło to oddziaływanie kolei na otoczenie. Na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym wpłynął remont obiektów inżynieryjnych, m.in. wiaduktu kolejowego na szlaku Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.

W ramach tej samej inwestycji prowadzona jest kompleksowa przebudowa stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Budowana jest nowa nastawnia, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwać będą nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Prace zaplanowano tak, aby utrzymać ciągłość ruchu towarowego w okresie przebudowy. Inwestycja zwiększy przepustowość na terenie Katowickiego Węzła Kolejowego – więcej pociągów towarowych przejedzie przez stację. Efektywność kolejowego transportu wzrośnie, gdyż będą mogły jechać cięższe i dłuższe składy, do 750 metrów. Więcej towarów szybciej i sprawniej wyjedzie z Górnego Śląska w stronę portów.

REKLAMA
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak
PKP PLK / Foto: Przemysław Kubiak

Inwestycja ma wartość ponad 400 mln zł, dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na IV kwartał 2023 r.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Źródło: PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA