Na trasę Kępno – Oleśnica w 2026 r., po ponad 20 latach, powrócą pociągi pasażerskie. Podróżni zyskają lepsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie. Zaplanowano przebudowę 8 stacji i przystanków. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za blisko 600 mln zł netto na modernizację i elektryfikację linii. Projekt finansowany jest ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie realizują proces inwestycyjny, który zapewni lepsze warunki podróży pasażerom i większe bezpieczeństwo na sieci.
PLK SA podpisały umowę na projekt pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją”. Prace obejmą przebudowę 53 km linii i budowę 46 km sieci trakcyjnej. Elektryfikacja linii pozwoli na bardziej ekologiczny transport i minimalizowanie wpływu transportu na środowisko.
Pierwsze przejazdy pociągów planowane są w 2026 r.
Przewidywany czas przejazdu z Kępna do Oleśnicy to około 36 min. W 2002 roku, przed zawieszeniem ruchu pasażerskiego średni czas przejazdu wynosił około godziny.
Po zakończeniu prac podróżni wsiądą do pociągów z nowych peronów na stacjach: Bralin, Syców, Jemielna Oleśnicka oraz przystankach: Perzów, Gęsia Górka Stradomia, Poniatowice, Cieśle. Perony będą wyposażone w nowe wiaty i ławki. Zamontowane zostaną gabloty z rozkładami jazdy. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się przewidziano pochylnie i ścieżki naprowadzające. Czytelne oznakowanie usprawni korzystanie z obiektów. Jasne oświetlenie zapewni wygodny dostęp do pociągów po zmroku.
– Przywracanie przejezdności linii, które przed laty służyły przewozom pasażerskim i towarowym, to najbardziej ekonomiczny sposób na zwiększanie możliwości transportowych kolei. Takie rozwiązanie, jak projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją” finansowany ze środków z Krajowego Planu Odbudowy, poprawi komfort życia mieszkańców, a także pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarki – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica poprawi komunikację miedzy województwami: dolnośląskim, wielkopolskim i łódzkim, a także na całej sieci kolejowej. Mieszkańcy miejscowości blisko linii kolejowej zyskają większą dostępność do transportu publicznego. Elektryfikacja linii sprzyja również ekologii i zwiększa efektywność przewozów – powiedział Piotr Wyborski, p.o. prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Bezpieczniej na torach i drogach
Odbudowa mijanek w Jemielnej Oleśnickiej, Sycowie, Bralinie oraz Cieślach pozwoli na sprawniejsze prowadzenie ruchu pociągów i wzrost przepustowości linii – możliwość zapewnienia większej liczby połączeń.
Nadzór nad ruchem pociągów będzie prowadzony z nowej nastawni w Kępnie. Bezpieczeństwo zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem. Pociągi pasażerskie będą mogły jechać z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 100 km/h.
Na rewitalizowanej linii przebudowanych zostanie 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Na 47 przejazdach wyższy poziom bezpieczeństwa zapewnią dodatkowe zabezpieczenia: rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Między Kępnem a Oleśnicą przebudowanych i wzmocnionych będzie 5 mostów, m.in. w Kępnie oraz wiadukt w Sycowie.
Na projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 181 Herby Nowe – Oleśnica na odcinku Kępno – Oleśnica z elektryfikacją” przeznaczono 578 094 397,51 zł. Finansowanie zapewniają środki KPO. Planowany termin zakończenia inwestycji to połowa 2026 r.
Źródło: PKP PLK S.A.