Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska Urząd Miasta Łodzi / Foto: Stef Brajter

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska

FILMY
Orzech
Orzech
REKLAMA

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne na osi wschód-zachód, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska oraz na osi północ-południe, przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Żabieniec.

Obecnie trwa najtrudniejszy etap tej wielkiej inwestycji, budowa odcinka w rejonie przystanku Łódź Polesie. Duża tarcza TBM "Katarzyna" drąży tunel pod budynkami, często o awaryjnym i złym stanie technicznym. Roboty realizowane będą w obszarach objętych ochroną archeologiczną i konserwatorską.

Wykonawca kontynuuje także prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście i Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza.

- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok. 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

- Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 zł netto.

REKLAMA

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 zł netto.

Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz "ENERGOPOL-SZCZECIN" S.A.

Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przewidywany termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec planowany jest na przełom lat 2024 i 2025.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA