Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Jak idą prace? Co zostało już zrobione?
Tunele kolejowe pod Łodzią zostały już zrealizowane w około jednej trzeciej. Pierwszy tunel - wydrążony przez mniejszą z dwóch tarcz TBM „Faustynę” - połączył komorę startową na ul. Długosza z komorą przy ul. Stolarskiej. Następnie tarcza została zdemontowana i trafiła do serwisu. Pod koniec września 2022 r., po ponownym zmontowaniu, wznowiła drążenie tunelu między ul. Stolarską a stacją Łódź Żabieniec. Obecnie tarcza „Faustyna” znajduje się przed ścianą szczelinową przystanku Łódź Koziny (pod ulicą Kasprzaka).
Budowa tunelu wchodzi w najtrudniejszy etap w rejonie przystanku Łódź Polesie. Duża tarcza TBM „Katarzyna” będzie tam drążyła tunel pod budynkami, często o awaryjnym i złym stanie technicznym. Roboty realizowane będą w obszarach objętych ochroną archeologiczną i konserwatorską. Obecnie „Katarzyna” przygotowywana jest do przejścia przez ścianę szczelinową przystanku Łódź Polesie, a następnie ruszy w stronę Śródmieścia i będzie drążyła dwutorowy tunel w kierunku stacji Łódź Fabryczna.
Wykonawca kontynuuje także prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza. Wykonawca przekroczył tu półmetek robót (60%). Przystanek Łódź Koziny został wykonany w 45%, a Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej) w 15%.
Przewidywany termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec planowany jest na przełom lat 2024 i 2025.
- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.
- Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.
Perony na nowych przystankach będą na głębokości:
Polesie – ok. 21 m,
Śródmieście – ok. 20 m,
Koziny – ok. 26 m.
Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.
Wartość projektu: 1 434 417 385,13 PLN netto.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 PLN netto.
Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A.
Źródło: Urząd Miasta Łodzi + PKP PLK