Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska Urząd Miasta Łodzi / Foto: Stef Brajter

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Pod Łodzią powstaje podziemna linia kolejowa, która połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Jak idą prace? Co zostało już zrobione?

Tunele kolejowe pod Łodzią zostały już zrealizowane w około jednej trzeciej. Pierwszy tunel - wydrążony przez mniejszą z dwóch tarcz TBM „Faustynę” - połączył komorę startową na ul. Długosza z komorą przy ul. Stolarskiej. Następnie tarcza została zdemontowana i trafiła do serwisu. Pod koniec września 2022 r., po ponownym zmontowaniu, wznowiła drążenie tunelu między ul. Stolarską a stacją Łódź Żabieniec. Obecnie tarcza „Faustyna” znajduje się przed ścianą szczelinową przystanku Łódź Koziny (pod ulicą Kasprzaka).

Budowa tunelu wchodzi w najtrudniejszy etap w rejonie przystanku Łódź Polesie. Duża tarcza TBM „Katarzyna” będzie tam drążyła tunel pod budynkami, często o awaryjnym i złym stanie technicznym. Roboty realizowane będą w obszarach objętych ochroną archeologiczną i konserwatorską. Obecnie „Katarzyna” przygotowywana jest do przejścia przez ścianę szczelinową przystanku Łódź Polesie, a następnie ruszy w stronę Śródmieścia i będzie drążyła dwutorowy tunel w kierunku stacji Łódź Fabryczna.

Wykonawca kontynuuje także prace na budowie przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. Najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na przystanku Łódź Polesie zlokalizowanym w pobliżu Manufaktury i Starego Cmentarza. Wykonawca przekroczył tu półmetek robót (60%). Przystanek Łódź Koziny został wykonany w 45%, a Łódź Śródmieście (na skrzyżowaniu ul. Zachodniej, Kościuszki i Zielonej) w 15%.

Przewidywany termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec planowany jest na przełom lat 2024 i 2025.

fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
REKLAMA
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech
fot. Orzech

- W najgłębszym miejscu tory w tunelu będą przebiegać ok 26 metrów pod powierzchnią ziemi, tj. ok. 9 pięter budynku mieszkalnego.

- Przystanki będą miały dwie i trzy kondygnacje. Na przystanku Łódź Śródmieście na poziomie -2 będą perony oraz tory, a na poziomie -1 planowane są sklepy oraz punkty usługowe i handlowe. Na obie kondygnacje będzie można dostać się schodami (tradycyjnymi i ruchomymi) oraz windami.

Perony na nowych przystankach będą na głębokości:

Polesie – ok. 21 m,

Śródmieście – ok. 20 m,

Koziny – ok. 26 m.

Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/h.

Wartość projektu: 1 434 417 385,13 PLN netto.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kwota dofinansowania wynosi 1 219 254 777,16 PLN netto.

Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A.

Źródło: Urząd Miasta Łodzi + PKP PLK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA