Podpisano umowy na remont Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu i modernizację linii kolejowej Zgorzelec - BogatyniaUMWD

Podpisano umowy na remont Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu i modernizację linii kolejowej Zgorzelec - Bogatynia

REKLAMA

W ramach rządowego programu Kolej Plus zostaną zrealizowane trzy dolnośląskie projekty kolejowe. Dziś na wrocławskim dworcu Świebodzkim zostały podpisane umowy między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a wykonawcami prac projektowych. W spotkaniu uczestniczyli m.in. marszałek Cezary Przybylski, członkowie zarządu województwa Tymoteusz Myrda i Krzysztof Maj oraz Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

– To kolejny przykład dobrej współpracy samorządu z rządem. Dziś rano otwieraliśmy nową halę serwisową Kolei Dolnośląskich sfinansowaną w większości przez środki unijne, a teraz podpisywane będą umowy które realizowane będą przez rząd. Na tej współpracy we wspólnym obszarze komunikacji kolejowej skorzystają przede wszystkim mieszkańcy Dolnego Śląska – mówi marszałek Cezary Przybylski. – Z ponad 300km szlaków kolejowych które przejęliśmy już 150 jest zrewitalizowane. Systematycznie rośnie też tabor kolejowy Kolei Dolnośląskich i liczba podróżnych korzystających z usług regionalnego przewoźnika – dodaje marszałek.

– Dworzec Świebodzki jest symbolem tego co utraciliśmy, zamykanych dworców i likwidowanych połączeń. Założyliśmy sobie że będziemy przywracać kolej. To co się dziś dzieje jest tego najlepszym przykładem. Koncentrujemy się na realizowaniu obietnic – dodaje wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

– Inwestycje kolejowe są priorytetem na Dolnym Śląsku i naszej kolei zazdrości się nam w całej Polsce. Pamiętajmy jednak, że dziś odbudowujemy to co zostało tu przez lata zaprzepaszczone. Nie skupiajmy się jedynie na odtwarzaniu, myślmy odważnie, modernizujmy i rozwijajmy Wrocławski Węzeł Kolejowy. Zarządowi Województwa nie brakuje odwagi i deklarujemy wsparcie w tym zakresie – mówi Krzysztof Maj, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

– Dziś możemy powiedzieć, że obietnice które składaliśmy w zakresie przywracania transportu kolejowego realizują się. Program Kolej Plus to w sumie 13,5 mld złotych. Na Dolnym Śląsku będą to 3 projekty, a dziś podpiszemy umowy dotyczące dwóch z nich, a kolejna zostanie podpisana we wrześniu – deklaruje Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Wspomniane projekty to:

- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław

REKLAMA

W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia czasu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.

Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki.

Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce.

- Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia

W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem.

Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

Komentarze (2)

Napisz komentarz
Sorel(gość)
@
Stojący przed zamkniętym 20 minut szlabanem.
(gość)
Kolej wym kraju  to nadaje się do zezłomowania - nie modernizacji
Masz rację, wracaj do lepianki , tam najlepiej tobie będzie
Stojący przed zamkniętym 20 minut szlabanem.(gość)
Kolej wym kraju  to nadaje się do zezłomowania - nie modernizacji
REKLAMA