Intensywny koniec roku na polskim rynku nieruchomości handlowych

Intensywny koniec roku na polskim rynku nieruchomości handlowych

Polska
Kajtman
Kajtman
REKLAMA

Ok. 300 000 mkw. nowej podaży zostanie oddane do użytku do końca 2013 r., wynika z raportu Jones Lang LaSalle „Rynek handlowy w Polsce w III kw. 2013”.

 

Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na polskim rynku nieruchomości handlowych na koniec III kw. 2013 r. oraz zaprezentowali trendy i prognozy rozwoju na nadchodzące miesiące. Najważniejsze wnioski płynące z raportu to:


Podaż – najbardziej aktywny czas jeszcze przed nami

W III kw. 2013 r. rynek centrów handlowych powiększył się o niespełna 53 000 mkw. Do użytku oddano jedno centrum – Galerię Katowicką, zrealizowaną we współpracy firm Neinver, Meyer Bergman i PKP. Na 53 000 mkw. mieści się 220 sklepów, w tym m.in. marki z grup LPP i Inditex, C&A, Carry, Smyk, Sephora, Douglas, CCC, Deichmann oraz pierwszy w mieście sklep Peek & Cloppenburg.

 

Na koniec III kw. 2013 całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 11 400 000 mkw. pow. najmu. Prawie 72% (8 200 000 mkw.) stanowią centra handlowe. Pozostała część przypada na parki handlowe, obiekty wolnostojące i centra wyprzedażowe. Warto zwrócić uwagę, że najbardziej aktywny okres otwarć obiektów handlowych przypadnie na IV kwartał. W ostatnich trzech miesiącach bieżącego roku na rynek wejdzie ok. 300 000 mkw. nowej podaży w siedmiu nowych i pięciu rozbudowanych obiektach. Ponad 50% tej podaży jest realizowane w ramach trzech dużych obiektów w głównych aglomeracjach. Są to: Riviera w Gdyni (43 700 mkw., rozbudowa centrum Wzgórze), Poznań City Centre w Poznaniu (60 000 mkw.) oraz Auchan Bronowice w Krakowie (60 000 mkw.). Tylko dwa centra (Trzy Korony w Nowym Sączu i Brama Pomorza w Chojnicach) to projekty średniej wielkości. Resztę stanowią małe centra, w tym: Stara Kablownia w Czechowicach-Dziedzicach, Dekada w Grójcu, a także rozbudowa Ferio w Koninie i Galerii Olimp w Lublinie. W Warszawie otwiera się Plac Unii. Kompleks zrealizowany przez BBI Development i Liebrecht&Wood będzie oferował 15 500 mkw. powierzchni handlowej i 41 300 mkw. biur. Cały 2013 r. zamknie się łącznie 485 000 mkw. nowej powierzchni.

 

Aktywność budowlana pozostaje wysoka. Obecnie powstaje 813 000 mkw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat.

 

Rozbudowy istniejących obiektów handlowych stanowią ważny trend na polskim rynku. Od 2010 r. około 20% oddawanej co roku podaży to właśnie rozbudowy. Jones Lang LaSalle przewiduje, że sytuacja taka utrzyma się w następnych dwóch latach. Istotne trwające obecnie rozbudowy to m.in.: Wzgórze / Riviera w Gdyni, Ogrody w Elblągu, Atrium Copernicus w Toruniu, Gemini Park w Bielsku-Białej, Galeria Pomorska w Bydgoszczy i Galeria Olimp w Lublinie.


REKLAMA

Popyt – Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych sieci handlowych

Polska jest atrakcyjnym rynkiem, zarówno dla nowych marek, jak i tych już obecnych i poszukujących możliwości dalszego rozwoju. W ostatnim czasie do Polski weszło kilka nowych marek, np. Sports Direct (Europa Centrala, Gliwice), Original Marines (Blue City, Warszawa), SAM 0-13 (Galeria Rembielińska, Warszawa) oraz Karl Lagerfeld Woman (Atrium Promenada, Warszawa). Przyszłe debiuty to m.in. E Go’ i Armani Jeans (Plac Unii, Warszawa). Również polskie sieci wprowadzają na rynek nowe marki (np. Medicine). Inne sieci tworzą nowe koncepty. Przykładowo, Empik Media & Fashion wprowadza na rynek nowy format sklepów Empik – Empik Express o pow. 100 – 200 mkw. dostosowany do potrzeb małych miast i małych obiektów handlowych. Ponadto, H&M powiększa sklepy, aby wprowadzić koncept H&M Home.


Poziom pustostanów i czynsze „prime”

Poziom pustostanów w miastach pow. 200 000 mieszkańców wyniósł na koniec I poł. br. ok. 4%. Najwięcej wolnej powierzchni zaobserwowano na rynkach, gdzie w ostatnim okresie pojawiły się nowe obiekty lub wcześniej borykały się one z problemem wysokiego poziomu pustostanów, m.in. Poznań, Wrocław, Radom i Toruń. Miasta, w których odsetek pustostanów jest obecnie najniższy, to m.in. Warszawa, Szczecin i Aglomeracja Katowicka. Warto zwrócić uwagę, że poziom pustostanów pozostaje stabilny dla wiodących centrów, z kolei właściciele obiektów o słabszej pozycji rynkowej powinni rozważyć zmiany w ofercie i obiekcie, aby podtrzymać zainteresowanie najemców.

 

Najwyższy poziom stawek czynszowych za powierzchnie typu „prime”, tj. za najlepsze lokale o pow. ok. 100 mkw. kategorii moda i akcesoria w wiodących centrach handlowych, odnotowuje się w Warszawie, a następnie we Wrocławiu, Łodzi i Aglomeracji Katowickiej. W stolicy kraju, z uwagi na procesy rekomercjalizacji przeprowadzone w wiodących galeriach w ciągu ostatniego roku, czynsze „prime” wzrosły o ok. 5% do poziomu 85 – 100 euro za mkw. miesięcznie. Nie zaobserwowano znaczących zmian na pozostałych rynkach.


Agnieszka Tarajko-Bąk, Starszy Analityk Rynku, Jones Lang LaSalle, komentuje: „W 2013 r. nie zmieniło się zasadniczo nastawienie najemców do uruchamiania sklepów w nowych lokalizacjach. Wciąż bardzo uważnie analizowane są wszystkie potencjalne opcje, a proces decyzyjny trwa kilka miesięcy. Warto jednak zauważyć, że niesłabnącym popytem cieszą się wciąż najlepsze obiekty działające w największych aglomeracjach. Właściciele centrów, które są gorzej postrzegane przez rynek, a także tych znajdujących się w miastach małych lub o wysokim stopniu nasycenia rynku, wciąż powinni liczyć się ze zwiększoną presją na obniżkę czynszów oraz wysokimi oczekiwaniami najemców co do wkładu finansowego dewelopera czy właściciela w wykończenie lokali”.


Rynek inwestycyjny

Wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych w sektorze handlowym na koniec III kw. 2013 r. wyniosła 773 mln euro. Największe sfinalizowane transakcje to zakup Silesia City Center w Katowicach przez konsorcjum na czele z Allianz (ok. 400 mln euro) oraz zakup Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu przez Atrium European Real Estate (151,7 mln euro). Kluczowe transakcje w toku, których finalizacja przewidziana jest na IV kw. 2013 r. to kupno Galerii Kazimierz w Krakowie przez Invesco (180 mln euro), zakup Wola Park w Warszawie przez Inter Ikea oraz przejęcie za 174,5 mln euro przez Tristan Capital Partners portfela nieruchomości handlowych firmy Charter Hall (Zakopianka w Krakowie, Borek we Wrocławiu, Turzyn w Szczecinie, Arena w Gliwicach i Dąbrówka w Katowicach). Biorąc pod uwagę stopień zaawansowania kilku transakcji, Jones Lang LaSalle spodziewa się, że całkowita wartość transakcji zrealizowanych w segmencie handlowym przekroczy 1,5 mld euro na koniec 2013 r. Polska cieszy się zainteresowaniem inwestorów, czego potwierdzeniem jest silny popyt na prestiżowe obiekty handlowe. Z analiz Jones Lang LaSalle wynika, że trend ten utrzyma się w 2014 r.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA