Dobrze urządzone przestrzenie biurowe, komfortowe miejsce pracy dostosowane do konkretnych potrzeb pracowników, parking dla rowerów czy przestronna kuchnia – to tylko niektóre elementy, którymi pracodawcy mogą skutecznie kusić najlepszych kandydatów. Jak wynika z najnowszego raportu – „BPO i Centra Usług Wspólnych: Pracownicy sektora zabierają głos w sprawie swojego miejsca pracy. Atrybuty budynków biurowych jako przewaga konkurencyjna w walce o najlepszych pracowników” – przygotowanego przez Skanska i JLL, opublikowanego podczas VI Konferencji ABSL, atrakcyjna przestrzeń biurowa może być dla młodych pracowników kluczowym kryterium wyboru pracodawcy, a także zwiększać ich produktywność. Widać to szczególnie w sektorze usług dla biznesu, w którym 90% kadr stanowią przedstawiciele pokolenia Y. To właśnie oni coraz częściej deklarują, że chcieliby zobaczyć biuro przed podpisaniem umowy z danym pracodawcą.
Z najnowszych danych ABSL wynika, że centra usług z kapitałem zagranicznym w Polsce zatrudniają 150 000 specjalistów. Sektor BPO/SSC stanowi jedną na najdynamiczniej rozwijających się gałęzi współczesnej gospodarki i co roku zatrudnia około 15 000 nowych specjalistów.
Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynku w Skanska Property Poland, komentuje: „Sektor usług dla biznesu jest kluczowym najemcą nowoczesnych budynków biurowych, zwłaszcza poza Warszawą, i branżą o ogromnych potrzebach rekrutacyjnych. Najnowszy raport Skanska i JLL pod patronatem ABSL analizuje opinie osób zatrudnionych w centrach BPO/SSC pod kątem przestrzeni biurowej i miejsca pracy. Z badań wynika, że ponad 80% osób chciałoby mieć informację na temat wyglądu swojego przyszłego stanowiska pracy przed podpisaniem umowy z daną firmą”.
Z raportu Skanska i JLL jasno wynika, że dobrze zaprojektowany biurowiec oferujący atrakcyjne, elastyczne powierzchnie może być ważnym atutem w procesie poszukiwania pracownika.
Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy JLL, informuje: „Nowoczesna powierzchnia biurowa, która wspiera efektywność, może wpłynąć na wybór pracodawcy. Aż 65% ankietowanych wskazuje, że nowocześnie zaprojektowane biuro sprzyjające produktywnej pracy może przekonać do wyboru danej firmy przez kandydata. Jest to szczególnie istotne w czasach coraz większej konkurencji o kadry w segmencie nowoczesnych usług dla biznesu”.
Wygoda miejsca pracy decyduje o efektywności
Analiza pokazuje, że młodzi pracownicy cenią wygodę swojego miejsca pracy. Aż 90% badanych osób uznało ją za najmocniej wpływającą na ich produktywność. Nic dziwnego, skoro pracownicy spędzają swój czas przede wszystkim na zadaniach umysłowych i przy komputerze. Ponadto, znaczna część osób – 78% – uznała, że na efektywność wpływa także możliwość odseparowania się w pokojach do pracy cichej. Jest to przydatne przede wszystkim podczas wykonywania zadań wymagających skupienia czy podczas rozmów telefonicznych, które należą do stałych obowiązków 63% badanych.
– „Młodzi ludzie doceniają elastyczny podział biura na strefy: relaksu, spotkań czy kreatywną, dzięki czemu mogą w pełni wykorzystać swoje talenty i czuć się komfortowo, niezależnie od tego, czy realizują zadania indywidualne, zespołowe czy wymagające skupienia. Zgodnie z filozofią Workplaces by Skanska, tworzymy elastyczne przestrzenie biurowe, które łączą potrzeby pracujących w budynku ludzi i firm, a także ich otoczenia” – mówi Arkadiusz Rudzki.
81% ankietowanych, jako istotny czynnik wpływający na ich produktywność w biurze, wskazało odpowiednią wentylację i klimatyzację w pomieszczeniach. 72% osób chce pracować w zielonym otoczeniu. Aż 83% osób wskazało, że istotny jest dla nich dostęp do świeżego powietrza związaną z możliwością otwierania okien w budynku. Czołowi deweloperzy w Polsce spełniają wymagania pracowników stwarzając przyjazne i efektywne miejsce pracy poprzez zwiększenie wymiany powietrza w pomieszczeniach, dowilżanie biur w sezonie zimowym czy projektowanie obiektów z jak największym dostępem do światła dziennego.
– „Przykładem inwestycji, która odpowiada na te potrzeby jest powstający w Warszawie budynek Atrium 2, realizowany przez Skanska. Na każdym z pięter zaprojektowaliśmy sześć loggii, ponieważ takie zapotrzebowanie wskazują nasi partnerzy biznesowi. Reagujemy na zgłaszane przez nich oczekiwania, a jednym z nich była właśnie możliwość wyjścia na balkon lub loggię w naszych budynkach biurowych” – dodaje Arkadiusz Rudzki.
Lokalizacja – dostęp do transportu publicznego i rozsądny czas dojazdu do biura, ale niekoniecznie w centrum
Warto pamiętać, że także lokalizacja biura należy do tych czynników, które pracownicy biorą pod uwagę podczas szukania zatrudnienia.
– „Pracownicy w Warszawie najczęściej dojeżdżają do pracy w ciągu 40-50 minut, w innych głównych ośrodkach miejskich w Polsce jest to raczej 20-30 minut. Najpopularniejszym środkiem transportu jest komunikacja publiczna, a następnie samochód. Istotnym czynnikiem jest zatem lokalizacja biura w pobliżu przystanków komunikacji miejskiej. Położenie w centrum miasta lub poza nim ma wtedy drugorzędne znaczenie” – dodaje Anna Młyniec.
Pożądane – stojaki na rowery, WIFI, kantyna, ale też prysznice
– „Najbardziej pożądanym przez pracowników sektora usług dla biznesu udogodnieniem w biurowcu jest parking dla rowerzystów, jak również bezpłatne WIFI na terenie całego obiektu. Ankietowani wspominali także o ogólnodostępnych prysznicach i szatniach i szerokim pakiecie usług w biurowcu lub jego najbliższej okolicy, takich jak kantyna budynkowa, sklep spożywczy czy kawiarnia” – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.
Elastyczność cechą nowoczesnego podejścia do miejsca pracy
Zatrudnieni w sektorze usługowym najczęściej pracują w biurach otwartych tzw. ”open space”, przy czym silnie zaznacza się tendencja odchodzenia od biurek dedykowanych pracownikowi w stronę współdzielenia stanowisk pracy, przy jednoczesnym zapewnieniu dodatkowych przestrzeni relaksacyjnych, do pracy indywidualnej w skupieniu, spotkań roboczych w małym gronie czy burzy mózgów. Z badania JLL i Skanska wynika ponadto, że pracownicy mile widzieliby większą elastyczność w podejściu do miejsca pracy – duża grupa respondentów chciałaby mieć możliwość pracy z domu w większym zakresie i łączenia tej formy z pracą w biurze.
Elastyczność jest cechą nowoczesnego podejścia do projektowania przestrzeni biurowej. Dostosowanie biura do wykonywanych przez pracowników czynności poprzez zapewnienie różnego typu pomieszczeń ściśle wspierających te czynności zyskuje w coraz większym stopniu na znaczeniu.
– „Wśród czynności, jakie deklarują w badaniu pracownicy sektora usługowego przeważają zadania indywidualne, czyli praca przy komputerze – poczta elektroniczna, analizy, przygotowywanie dokumentów; rozmowy telefoniczne oraz obsługa urządzeń biurowych. Zadania zespołowe, wymagające osobistego kontaktu z innymi osobami, takie jak np. „burze mózgów”, które mają na celu doskonalenie decyzji grupowych czy spotkania z klientami, są wykonywane w zdecydowanie mniejszym zakresie, podczas, gdy to właśnie zadania z zakresu tzw. teamwork – zdaniem ankietowanych – tworzą największą wartość dla firm. Konieczność zapewnienia odpowiedniej powierzchni na realizację różnego typu zadań kreujących największą wartość dla pracodawcy jest zatem oczywista” – podsumowuje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
Najnowszy raport zawiera informacje zebrane pośród 533 pracowników biurowych zatrudnionych przez firmy BPO/SSC w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Łodzi i Trójmieście.