Polska robi światową karierę. Liczba miejsc pracy w branży nowoczesnych usług dla biznesu przekroczy 100 tysięcy do końca 2012 r.

Kajtman

Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce, wraz z partnerami strategicznymi Jones Lang LaSalle i Hays oraz członkiem wspierającym Baker & McKenzie opublikował nowy raport dotyczący sektora usług dla biznesu. Kluczowe cyfry zawarte w publikacji to: 38 nowych centrów usług biznesowych, ponad 20 nowych inwestorów w 2011 roku, oraz 100 tysięcy zatrudnionych do końca br.


Polska najlepsza w Europie

W ostatnim roku Polska umocniła swoją markę w Europie i szerzej – na świecie jako miejsce pod inwestycje z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Została dostrzeżona nie tylko przez przedstawicieli globalnych korporacji i organizacji branżowych, ale i międzynarodowe grupy analityczne. W 2011 r. grupa Everest uznała Polskę za najbardziej dojrzałą lokalizację offshoringową w Europie i jedną z 5 czołowych na świecie. Hackett Group zidentyfikował Polskę jako jeden z krajów najczęściej wskazywanych przez inwestorów zagranicznych pod projekty offshoringowe, a Tholons zaklasyfikował Kraków na 11. miejscu najbardziej atrakcyjnych aglomeracji outsourcingowych na świecie. Silną pozycję Polski potwierdzają także analizy ABSL, z których wynika, że centra usług biznesowych w Polsce generują niemal 40% z ogólnej puli etatów w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE).

Jacek Levernes, Prezes ABSL, Członek Zarządu HP Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA), Wiceprezes Global Business Services EMEA komentuje: “ W branży nowoczesnych usług biznesowych w kraju pracuje dziś ponad 85 tysięcy specjalistów, czyli o 50% więcej niż w 2009 r, przy czym liczba miejsc pracy w tej branży w Polsce przekroczy 100 tysięcy do końca br. Polska notuje wysoki wzrost w tym zakresie, i co ważne, coraz bardziej zaawansowane operacje i procesy są przenoszone do naszego kraju, który efektywnie konkuruje już o projekty outsourcingowe z takimi potęgami jak Indie czy Chiny i jest już w pierwszej piątce najważniejszych lokalizacji na globalnej mapie usług.”

„Sektor usług jest najpopularniejszym wśród projektów prowadzonych  przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). Na liście 149 inwestorów obsługiwanych obecnie przez Agencję, 30 działa w obszarze BPO. Mogą oni utworzyć ponad 7,7 tysiąca miejsc pracy.” – dodaje Sławomir Majman, Prezes PAIiIZ.

Hewlett-Packard, IBM, Infosys, Capgemini, Google, Nokia, Motorola, Shell, General Electric, Xerox, Jones Lang LaSalle czy IKEA to tylko kilka przykładów jednych z najbardziej rozpoznawalnych marek obecnych w naszym kraju.

Kim są pracodawcy? To przede wszystkim centra outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO) i informatycznych (ITO), które odpowiadają za 45% ogólnego zatrudnienia w branży,  centra usług wspólnych (Shared Service Centers, SSC) – 35% oraz ośrodki badawczo-rozwojowe (R&D) – 20%. W tutejsze centra usług inwestują przedsiębiorstwa z 24 państw, głównie z Unii Europejskiej (m.in. Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Holandii) oraz USA. Kogo zatrudniają? Przede wszystkim specjalistów z wyższym wykształceniem oraz studentów, posługujących się biegle językiem angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim i hiszpańskim, a także innymi, mniej popularnymi językami obcymi (m.in. duńskim, szwedzkim, norweskim, holenderskim, czarnogórskim, suahili, mołdawskim). Dziś, centra usług obsługują procesy biznesowe łącznie w 34 językach obcych.

W przeciwieństwie do sytuacji sprzed zaledwie kilku lat kiedy największe szanse na zatrudnienie mieli absolwenci zaraz po studiach, obecnie średnia wieku pracowników to około 29-30 lat a średni staż pracy wynosi około 3 lat i z roku na rok rośnie. Firmy zaczynają konkurować o ekspertów, którzy mają nie tylko doświadczenie w danym obszarze biznesowym (np. IT), ale i wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania samej branży. W cenie są również osoby mobilne, gotowe do częstych podróży służbowych, zwłaszcza zagranicznych oraz osoby, posiadające specjalistyczne certyfikaty branżowe (np. CIMA, LEAN, Six Sigma).

Nadal w ścisłej czołówce globalnych firm z sektora pozostaje tzw. „złota trójka”, czyli Warszawa, Kraków i Wrocław. To te miasta generują największą liczbę etatów. Krakowskie centra usług zatrudniają łącznie ok. 20 tysięcy pracowników (23%), a warszawskie (17%) i wrocławskie (15%) - po 10 tysięcy. W ciągu ostatnich kilku miesięcy swoją pozycję na lokalnym rynku  wzmocniły Trójmiasto i Poznań. W Poznaniu w 2011 r. zainwestowały takie koncerny jak McKinsey & Company czy Samsung. Z kolei w Trójmieście, które na początku tego roku zostało okrzyknięte „wschodzącą gwiazdą outsourcingu” pojawiły koncerny jak Bayer, OIE Support czy Metsa Group.

W siedmiu największych aglomeracjach tj. Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Metropolii Śląskiej, Trójmieście i Poznaniu ulokowanych jest ponad 80% wszystkich centrów usług w Polsce. Wynika to przede wszystkim z mocnych ośrodków akademickich w tych miastach oraz szerokiej dostępności nowoczesnej powierzchni biurowej, która różni się jednak pomiędzy poszczególnymi ośrodkami miejskimi.

Strategiczne znaczenie dla rozwoju rynków biurowych w kraju

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu odgrywa strategiczną rolę w rozwoju rynku nieruchomości biurowych w Polsce, w szczególności poza stolicą, która z racji swojej funkcji jest zdecydowanie bardziej zdywersyfikowana. Jones Lang LaSalle szacuje, iż branża outsourcingowa zajmuje łącznie 800 tysięcy m.kw. w Polsce, najwięcej wśród nowoczesnych zasobów w Krakowie i Łodzi (40%), dalej we Wrocławiu, Katowicach, Trójmieście i Poznaniu.

 

Anna Kot, Dyrektor Działu Agencji Biurowej i Reprezentacji Najemców, Jones Lang LaSalle komentuje: „Rynek nieruchomości biurowych w Polsce jest coraz lepiej dostosowany do wymagań lokalizacyjnych, funkcjonalnych i technicznych sektora nowoczesnych usług biznesowych. Baza potencjalnych, ciekawych lokalizacji dla sektora poszerza się o mniejsze ośrodki miejskie. Aktualnie w budowie znajduje się aż 1 mln m.kw. nowoczesnych biur, najwięcej w stolicy. Wśród innych miast wyróżniają się w tym względzie Wrocław i Trójmiasto. Niewielkie presje wzrostowe na stawki czynszowe obserwowane są  w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i Poznaniu.”


Dostępność powierzchni biurowej spełniającej wymogi sektora outsourcingu różni się pomiędzy poszczególnymi ośrodkami miejskimi w Polsce, odzwierciedlając różnice w wielkości zasobów w trakcie budowy oraz natychmiastowej dostępności wolnych lokali na wynajem. Współczynnik powierzchni niewynajętych jest zróżnicowany i aktualnie waha się od nieco ponad 4% we Wrocławiu do powyżej 17% w Łodzi.