Ponad 70% firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie swojego dotychczasowego biura w ciągu najbliższych dwóch lat. Jak wynika z raportu „BPO i Centra Usług Wspólnych: Menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości biurowych”, przygotowanego przez Skanska i JLL pod patronatem ABSL, nowoczesne, dobrze zlokalizowane i przystosowane do różnych stylów pracy biuro może tworzyć przewagę konkurencyjną firmy w tzw. „wojnie o talenty” i sprzyjać poprawie efektywności pracy.
Z danych ABSL wynika, że w Polsce działa już ponad 500 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, zatrudniających ok. 150 000 specjalistów. Do 2020 r. w branży może pracować już nawet 250 000 osób.
Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland, podkreśla: „Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu cechuje dynamiczny wzrost zatrudnienia. Według danych ABSL, od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30%, a zdecydowana większość z tych firm planuje rozszerzyć zespół w najbliższych latach. Wraz z rozwojem sektora rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Firmy outsourcingowe są głównym motorem wzrostu popytu na powierzchnie biurowe na rynkach regionalnych. Szacuje się, że tylko w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wygenerowały ok. 50% popytu w miastach poza Warszawą”.
Jak wynika z najnowszego raportu Skanska, JLL i ABSL, centra BPO/SSC w niedługim czasie będą potrzebować nowej powierzchni biurowej w obecnych lub nowych lokalizacjach (w tym samym mieście lub poza nim), wraz z pozyskaniem nowych projektów i dynamicznym wzrostem zatrudnienia.
Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL, komentuje: „Jak wynika z raportu Skanska i JLL, ponad 70% zagranicznych firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie zajmowanej powierzchni biurowej w ciągu dwóch lat. Co więcej, 41% firm z sektora BPO/SSC planuje przeprowadzkę do nowego biura na przestrzeni kolejnych trzech lat. Na tę decyzję ma wpływ kilka czynników, takich jak brak możliwości ekspansji w ramach obecnego obiektu, chęć zmiany lokalizacji na lepszą czy standardu na wyższy. Ważna jest również możliwość dopasowania biura do konkretnych potrzeb firmy oraz zmieniającego się środowiska pracy i specyfiki zadań wykonywanych przez zespół”.
Wszystkie te działania sprzyjają zwiększeniu atrakcyjności firmy dla potencjalnego pracownika.
– „Menedżerowie reprezentujący sektor BPO/SSC postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. 87% respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń zaprojektowana tak, aby sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje” – wyjaśnia Anna Młyniec, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Biurowych i Reprezentacji Najemcy w JLL.
Najważniejsze – lokalizacja, komunikacja i kosztyPracodawcy przykładają szczególną uwagę do lokalizacji biura, dostępności komunikacji publicznej, kosztów najmu i wysokiego standardu technicznego budynku. Lokalizacja może, ale nie musi być centralna, jako że liczy się dobry i sprawny dojazd.
– „Menedżerowie z centrów usług, podobnie jak pracownicy, na pytanie o udogodnienia, które powinny znajdować się w budynku, na pierwszym miejscu wymienili stojaki dla rowerów, a następnie restaurację i prysznice z szatniami” – dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.
Pożądane – uchylne okna, uciążliwe – niewydajne systemy HVACOsoby pracujące w biurach cenią możliwość uchylenia okna (87% wskazań). Firmy z sektora BPO/SSC często wymagają dostępu do zasilania z dwóch niezależnych rozdzielni elektrycznych. W przypadku całkowitej awarii zasilania dla 81% firm konieczne jest podtrzymanie systemów oraz pracy serwerowni za pośrednictwem generatorów.
Nieefektywne systemy klimatyzacji oraz wentylacji postrzegane są jako najbardziej powszechny problem występujący w biurze (62% ankietowanych). Kolejnym problemem jest ograniczony dostęp do światła dziennego.
– „Przykładem biura, które będzie funkcjonalne dla pracowników, a jednocześnie zapewni dobre i zdrowe środowisko pracy jest biurowiec Atrium 2, realizowany przez nas w Warszawie. Po ukończeniu projekt zagwarantuje dostęp do naturalnego światła co najmniej na 70% powierzchni pracy oraz o 30% większy dostęp do świeżego powietrza w porównaniu do standardowych budynków. Oprócz tego, jako jedyny nowy projekt w ścisłym centrum Warszawy, będzie wyposażony w loggie, z których będą mogli korzystać pracownicy” – mówi Arkadiusz Rudzki.
Zrównoważone budownictwo wydaje się być coraz istotniejszą kwestią dla menedżerów z centrów usług podczas poszukiwań nowego biura. Dla 45% respondentów ważne jest posiadanie przez obiekt zielonego certyfikatu (LEED, BREEAM czy DGNB), który jest gwarancją jakości danego budynku i stanowi wartość wizerunkową.
Komfortowe, elastyczne miejsce pracy sprzyja produktywnościNajczęściej (68%) firmy z sektora BPO/SSC preferują aranżacje powierzchni typu open-space z wydzielonymi pokojami spotkań, co jest zgodne z trendem występującym w całej Polsce. Jedynie 13% cechuje aranżacja powierzchni typu gabinetowego. Najprawdopodobniej prowadzą one działalność w budynkach o niższym standardzie, gdzie możliwość zaplanowania powierzchni w systemie open-space jest ograniczona przez strukturę obiektu.
– „Na rynku widać coraz większe zainteresowanie nowoczesnym środowiskiem pracy, zaaranżowanym zgodnie z koncepcją biura dopasowanego, tzw. „activity based workplace”. Już ok. 10% przebadanych centrów BPO/SSC działa w biurze zaaranżowanym w podziale na strefy, w tym m.in. strefy relaksu oraz miejsc pracy kreatywnej. Coraz popularniejsza jest też aranżacja biura zgodnie z ideą hot-deskingu, czyli bez przypisanych stanowisk pracy. Uważamy, że takie rozwiązania będą zyskiwać na popularności w nadchodzących latach” – dodaje Arkadiusz Rudzki.