Poprawiają się perspektywy dla logistyki i łańcucha dostaw w Polsce. Wskaźnik optymizmu w sektorze w 2024 r. wynosi 52,2, co jest najwyższym poziomem od pięciu lat – wynika z raportu Confidence Index 2024, zrealizowanego przez CBRE i P3 Logistic Parks.
Ożywienie popytu zapowiada wzrost
Wartość wskaźnika Confidence Index po raz pierwszy od edycji 2018/2019 przełamała barierę 50 punktów. Liczba powyżej 50 oznacza poprawę nastrojów, a poniżej 50 – spadek.
– Po trudnych warunkach gospodarczych, jakie panowały w ostatnich latach, w 2024 r. presja wydaje się słabnąć – tłumaczy Michał Śniadała, szef działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE.
Poziom inflacji w Polsce jest znacząco niższy niż w ostatnich dwóch latach, natomiast wyniki PKB za I kwartał 2024 r. oraz jego prognoza na pozostałą część roku jest pozytywna. Zwłaszcza dostawcy usług logistycznych z ostrożnym optymizmem patrzą na nadchodzący rok, pomimo wielu wyzwań rynkowych, w tym wzrostu kosztów pracy i niekorzystnych zmian kursów walut, które nie sprzyjają konkurencyjności.
– Pomimo tego nadal istnieją możliwości wzrostu. Sprzyja mu ożywienie popytu i rozwój infrastruktury, a także ważna rola Polski w handlu transgranicznym – mówi Michał Śniadała, szef działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w CBRE.
W ubiegłym roku 56 proc. respondentów uznało obecną sytuację biznesową za trudniejszą. W tym roku zdaniem 56 proc. respondentów warunki są lepsze lub takie same, podczas gdy w zeszłym roku takie odpowiedzi wybrało 44 proc. Dodatkowo dla 4 proc. respondentów warunki biznesowe są teraz znacznie korzystniejsze, choć w poprzednim badaniu nikt nie wybierał takiej opcji.
Co sprzyja optymizmowi? Jak wynika z odpowiedzi przedstawicieli branży, najbardziej pozytywny wpływ na wyniki firmy ma w Polsce obecnie przepustowość transportu, na co wskazało 39 proc. Na drugim miejscu, zadeklarowana przez jedną trzecią pytanych, znalazła się wielkość powierzchni magazynowej, miejsca do składowania. Na koniec I kwartału 2024 r. zajmowała ponad 32,1 mln mkw. w całej Polsce. Z kolei wśród negatywnych czynników dominowały wzrosty cen paliw i energii, wskazane przez dwie trzecie respondentów oraz wyższe koszty pracy, co przyznało 6 na 10 zapytanych.
Magazyny coraz bardziej potrzebne
Po bardzo udanych latach 2021 i 2022 na rynku magazynowym w Polsce, 2023 r. był czasem większych wyzwań wynikających z trudnej i nie do końca przewidywalnej sytuacji makroekonomicznej.
– Jednak już w ostatnich miesiącach ubiegłego roku obserwowaliśmy poprawę nastrojów, która utrzymuje się także w pierwszych kwartałach tego roku – tłumaczy Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce.
Potwierdzają to także w swoich odpowiedziach uczestnicy badania. Aż 56 proc. firm widzi zwiększone zapotrzebowania na powierzchnię logistyczną w 2024 r., ale liczy się z pewnymi wyzwaniami związanymi z jej pozyskaniem. 40 proc. planuje utrzymać zajmowaną powierzchnię, a jedynie 4 proc. rozważa jej zmniejszenie.
– Wzrost zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe wynika głównie z dynamicznego rozwoju e-commerce oraz potrzeb firm do zwiększania zapasów w obliczu niestabilnych łańcuchów dostaw – mówi Bartłomiej Hofman, Managing Director P3 Logistic Parks w Polsce.
Przedstawiciele sektora biorący udział w badaniu Confidence Index 2024 zostali także poproszeni o porównanie warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce z innymi krajami UE. Respondenci pozytywniej ocenili umiejętności pracowników w Polsce (62 proc., wzrost o 20 pkt proc. r/r) i szybkość prowadzenia operacji w łańcuchu dostaw w Polsce w porównaniu do innych krajów (46 proc., wzrost o 6 pkt proc. r/r).
– Przez długi czas koszty działalności łańcucha dostaw były kategorią, w której Polska była postrzegana jako lepsza od przeciętnej, ale w tym roku została uznana przez 46 proc. respondentów jako przeciętna. Natomiast atrakcyjność inwestycyjna, proces uzyskiwania pozwoleń na budowę oraz jakość i dostępność powierzchni logistycznej w Polsce przez większość respondentów została określona jako zgodna ze średnimi europejskimi – dodaje Michał Śniadała z CBRE.



![Co słychać na budowie S7 Wschodniej Obwodnicy Krakowa, na odcinku Mistrzejowice - Nowa Huta? [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/38/38/77862_100x70.jpg)
![W Ustce powstaje baza operacyjno-serwisowa PGE Baltica [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/37/37/77861_100x70.jpg)
![Warszawa Zachodnia z najdłuższym tunelem pod koleją w Polsce. Będzie wielkie otwarcie! [FILMY]](https://investmap.pl/_i/gallery/173/45/665517_100x70.jpg)
![Zakon Dominikanów wybuduje hotel z apartamentami na wynajem długoterminowy w Krakowie [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/163/35/687011_100x70.jpg)



![Logicor zrewitalizuje swój park magazynowy pod Warszawą [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/33/33/77857_100x70.jpg)
![Trwa budowa odcinka drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/29/29/77853_100x70.jpg)



![[Poznań] Europejska firma florystyczna wynajęła magazyny Panattoni Park Poznań](https://investmap.pl/_i/image/202/74/49610_100x70.jpg)

![Castorama wprowadza się do 7R Park Łódź East I [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/16/16/52752_100x70.jpg)
![[Rzeszów] Ruszyła budowa 7R Park Rzeszów](https://investmap.pl/_i/image/130/2/48514_100x70.jpg)
![[Polska] Porty kontenerowe nowym impulsem do rozwoju rynku powierzchni magazynowych w Polsce](https://investmap.pl/_i/image/137/9/4489_100x70.jpg)
