Port w Gdyni planuje kolejne wielkie inwestycjeźródło: Autor: Joymaster - Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2997617

Port w Gdyni planuje kolejne wielkie inwestycje

Orzech
Orzech
REKLAMA
Gdyński port zakończył zeszły rok na prawie 3-proc. plusie. Inwestycyjnym priorytetem w 2021 roku będzie zakończenie prac nad nowym terminalem promowym. Władze gdyńskiego portu rozmawiają także o współpracy z kolejnymi operatorami. 
Długofalowo, najważniejszą i kluczową dla rozwoju Portu w Gdyni ma być budowa Portu Zewnętrznego w skład którego ma wejść realizacja nowego terminalu kontenerowego. Będzie to najważniejszy projekt w dotychczasowej historii portu – obejmuje budowę nowego pirsu portowego, na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy oraz infrastruktura do innych funkcji, np. port instalacyjny do budowy morskich farm wiatrowych.
Ogłoszono nabór na inwestorów prywatnych. Zgłosiło się trzech oferentów, którzy są zainteresowani dalszą rozmową z Portem Gdynia Kolejny etap to dialog konkurencyjny. W jego wyniku wyłoniony zostanie ostateczny oferent, z którym zostanie podpisana umowa. Zarząd portu liczy, że potrwa to do końca tego roku. Potem wykonany ma zostać projekt Portu Zewnętrznego, co potrwa dobre dwa lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, to inwestycja zakończy się w 2028 roku.
Na funkcjonowanie Portu Zewnętrznego wpływ będą miały inwestycje infrastrukturalne, które już teraz realizowane są na terenie gdyńskiego portu. To m.in. warta 673 mln zł budowa nowych falochronów jako infrastruktury dostępowej czy placów składowych na zapleczu portu. W planach jest także budowa Drogi Czerwonej, która będzie łączyć Port Zewnętrzny z autostradą A1 oraz drogami ekspresowymi S6 i S7. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych to ponad 4 mld zł.
REKLAMA
Port Gdynia w zanotował w 2020 roku zanotował 2,9 proc. wzrostu przeładunków. Taki wynik daje mu drugą pozycję w zestawieniu TOP 10 największych portów na Bałtyku w 2020 roku opracowanym przez firmę Acia Forum
W ubiegłym roku w gdyńskim porcie najmocniej rosły przeładunki zboża (o 68,6 proc.). Zanotowano również wzrost w liczbie przeładowanych kontenerów – o 0,9 proc. w skali roku, co plasuje Port w Gdyni na drugim miejscu wśród największych portów kontenerowych na Bałtyku. 
– To jest kolejny bardzo dobry rok, kiedy notujemy bardzo wysokie przychody, pomimo pandemii. Udało nam się obronić poziom przychodów i zysk netto jest na bardzo zadowalającym poziomie 59 mln zł. To są dane wstępne, jesteśmy jeszcze przed zatwierdzeniem wyniku, ale myślę, że możemy już mówić o tych liczbach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Bąk, wiceprezes i dyrektor ds. finansowych Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Źródło: na podstawie informacji Agencji informacyjnej Newseria Biznes

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA