Powstaje nowy północny wjazd do Warszawy, droga ekspresowa S7 Płońsk – Czosnów. Inwestor, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dostosowuje do parametrów trasy ekspresowej północny wlot DK7 do Warszawy. W miejscu obecnej dwujezdniowej i dwupasowej drogi powstanie ekspresówka z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Płońsk – Czosnów
• Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Fabe Polska (lider konsorcjum), SP Sine Midas Stroy Kazachstan oraz Yörük Yapi İnşaat Turcja.
• Wartość zadania wynosi ok. 536 mln zł, a czas realizacji to 36 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
• Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania (uzyskiwania niezbędnych uzgodnień i decyzji), jak i realizacji kierowcy z nowej trasy będą mogli skorzystać wiosną 2027 r.
S7 Płońsk – Czosnów
Planowany całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych to blisko 1,5 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.
Celem jest wybudowanie blisko 35 km drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, zlokalizowanej w sieci bazowej TEN-T. Inwestycja znajduje się w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego.
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Odcinek podzielono na trzy odrębne kontrakty, na których trwają obecnie prace budowlane. Prowadzone są one przy zapewnieniu przejezdności dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wyjątkiem jest przebudowywany most na Wiśle i okolice Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Takie rozwiązanie pozwala utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym ruchem odcinku.
W ramach inwestycji powstanie sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Zbudujemy również trzy Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwód Utrzymania Drogi oraz obiekty inżynierskie, m.in. mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje także budowę dróg do obsługi terenów przyległych.
Konieczne jest też dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu przyszłej drogi ekspresowej. Dlatego zostaną wykonane prace przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, krzyżujących się z inwestycją.
Całość zadania uzupełni budowa systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenia drogowego, a także urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia). Wykonane zostanie też oznakowanie poziome i pionowe, jak również nasadzenia zieleni.
S7 na północ od Warszawy
Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Ten 35-kilometrowy fragment S7 zostanie udostępniony w 2025 r.
Natomiast w październiku 2023 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na zaprojektowanie ostatniego odcinka północnego wlotu do stolicy, ok. 12,9 km nowego przebiegu drogi ekspresowej, pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie.
WIZUALIZACJA:
Zdjęcie główne w artykule: youtube.com/@GDDKiAkanaoficjalny