Sześciu wykonawców chce zaprojektować i wybudować obwodnice w ciągu drogi krajowej nr 25. Chodzi o inwestycję z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., która wyprowadzi ruch tranzytowy z Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego.
Przetarg na realizację obu obwodnic podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczy obwodnicy Kamienia Krajeńskiego, a druga Sępólna Krajeńskiego. Wykonawcy mogli składać oferty na obie części lub na jedną z nich. Jak się okazało, jeden z wykonawców złożył ofertę z najniższą ceną na obie części przetargu. Teraz rozpoczyna się badanie i ocena ofert.
Pełna lista złożonych ofert w przetargu:
Część 1 dotyczy obwodnicy Kamienia Krajeńskiego (budżet GDDKiA to 69 268 686,36 zł), część 2 obwodnicy Sępólna Krajeńskiego (budżet to 171 280 186,75 zł).:
Konsorcjum firm: KOBYLARNIA (lider) i MIRBUD
cz. 1 -> 43 249 160 zł
cz. 2 -> 115 377 076 zł
POLBUD-POMORZE
cz. 1 -> 68 712 888,33 zł
cz. 2 -> 133 383 842,04 zł
Budimex
cz. 1 -> 69 631 725,57 zł
cz. 2 -> 146 281 278,87 zł
Transpol Lider
cz. 1 -> 87 814 257,03 zł
cz. 2: ---
Rubau Polska
cz. 1 -> 88 504 649,30 zł
cz. 2 -> 195 288 992,51 zł
Strabag
cz. 1 -> 89 203 771,93 zł
cz. 2 -> 207 471 650,44 zł
Nowe drogi przejmą ruch tranzytowy
Obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość 2,5 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przejdzie mostem nad rzeką Kamionką i włączy się do obecnej DK25 niedaleko m. Orzełek.
Obwodnica Sępólna Krajeńskiego, o długości 6,4 km, na początku przejdzie mostem na ciekiem wodnym, a linię kolejową Chojnice - Nakło nad Notecią przetnie pod wiaduktem kolejowym. Dalej trasa będzie prowadzić równolegle do linii kolejowej. Na przecięciu z drogą wojewódzką 241 planowana jest budowa ronda, a w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępolenka mostu. Na włączeniu do obecnego przebiegu DK25 powstanie rondo.
Obwodnice wyprowadzą ruch z ścisłego centrum obu miejscowości, a zarazem poprawią płynność ruchu na trasie Bydgoszcz – Koszalin. W Kamieniu Krajeńskim DK25 przestanie biec przez Plac Odrodzenia. Drogi będą wybudowane w ramach jednego zadania w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) a prace budowlane planowane są na lata 2026-28.
Ochrona środowiska
Drogi uzyskały dwie decyzje środowiskowe. Inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Zgodnie z DŚU w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny będzie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 mkw. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt zostaną wybudowane przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków.
Źródło: GDDKiA