100 dni przed rozpoczęciem Piłkarskich Mistrzostw Europy – Euro 2012 budowa nowego dworca kolejowego PKP Poznań Główny wchodzi w decydującą fazę, prowadzona jest niemal 24 godziny na dobę. Do tej pory zakończono praktycznie wszystkie poważniejsze prace związane z budową samej konstrukcji dworca. Nad peronami wznosi się już zamknięty stalową, ażurową konstrukcją dachu budynek dworca. Marzec i kwiecień będzie to przede wszystkim czas prac wykończeniowych i adaptacyjnych. Równolegle z pracami budowlanymi prowadzony jest proces komercjalizacji centrum komunikacyjno-handlowego Poznań City Center. Inwestycję, w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizują węgierska firma TriGranit Development Corporation i PKP S.A.
Mimo fali siarczystych mrozów na początku roku harmonogram prac nie został zaburzony. Dzięki opakowaniu budynku dworca folią i zastosowaniu nagrzewnic udało się wylać betonowe posadzki. Na peronach I, II i III powstały też stałe betonowe schody. Przystąpiono do prac związanych z budową żelbetowych konstrukcji ruchomych schodów oraz szybów windowych, które znajdą się na każdym z peronów. Wewnątrz obiektu prowadzone są prace murarskie przy stawianiu ścianek działowych. Całkowicie został ukończony montaż wielowarstwowego poszycia płaskiej części dachu. Na dwie zmiany, 20 godzin na dobę pracują ekipy zajmujące się szkleniem dachu. Pola stalowej, ażurowej, liczącej 28 „ości”, ważących po 4 tony każda konstrukcji, wypełniane są na przemian materiałem z bardzo odpornych na zniszczenia i działanie warunków atmosferycznych kompozytów oraz szkłem. Do montażu największych szklanych tafli, które trzeba bezpiecznie wciągnąć na dach użyto specjalnych przyssawek mocowanych na dźwigu. Cały efektowny dach, stanowiący jeden z najbardziej charakterystyczny elementów projektu Poznań City Center będzie skończony w marcu.
Wiosna, a więc marzec i kwiecień to czas prac wnętrzarskich związanych z wykończeniem oraz adaptacją budynku dworca; zbudowany zostanie węzeł sanitarny, wyposażanie pomieszczeń, montaż systemu audiowizualnego związanego z informacją PKP, prace instalatorskie związane z przystosowaniem obiektu dworcowego na potrzeby obsługi pasażerów – budowa kas biletowych, punktu informacji PKP, sieć informatyczna PKP oraz pomieszczeń biurowych oraz tych o komercyjnym przeznaczeniu, między innymi salonik prasowy, kawiarnie, kafejki.
Oficjalne otwarcie nowego dworca Poznań Główny zaplanowano w maju. Równolegle z pracami budowlanymi prowadzony jest proces komercjalizacji Poznań City Center. Do tej pory, w formie podpisanych umów (33 %) bądź listów intencyjnych udało się zakontraktować ok. 70 proc. powierzchni handlowej.
Sklepy. Podpisano m. innymi umowy z następującymi kluczowymi najemcami: H&M, Reserved, Terranova, CCC oraz Superpharm. Finalizowane są transakcje z liderem rynku multimediów na drugi w Poznaniu sklep Saturn, Grupą Alshaya (w tym marki American Eagle Outfitters – moda młodzieżowa, Bath & Body Works – produkty pielęgnacyjne oraz Pay less – obuwie nieobecne do tej pory na polskim rynku, Top Shop Top Man, Dorothy Perkins, Mac, Body Shop oraz Mothercare) na łącznej powierzchni 2.500 m2, światowym liderem w sprzedaży zabawek Toys”R”Us na powierzchni 2.500 m2, skandynawskimi sieciami odzieżowymi Kapp Ahl i Cubus oraz polską siecią mody młodzieżowej Diverse jak również księgarnią Traffic Club. Ponadto prowadzone są zaawansowane rozmowy z takimi gigantami rynku odzieżowego jak niemiecki Peek & Cloppenburg oraz amerykańską siecią TK Maxx, jak również dynamicznie rozwijającą się francuską siecią supermarketów INTERMARCHE, o ugruntowanej pozycji na wielkopolskim rynku.
Restauracje. Szczególnie silna będzie, z uwagi na obecność dworców PKP i PKS, reprezentacja gastronomii, w tym 2 restauracje McDonald’s, Pizza Dominium, Sphinx, w części food court znajdą się m.in. KFC, Burger King, Nordsee, Salad story, Olimp, Thai Wook, Apetito.
Kawiarnie. W Poznań City Center znajdą się 2 kawiarnie kultowej sieci Starbucks Coffee, Coffee Heaven, Costa Coffee, Mount Blanc, Empik Cafe oraz najprawdopodobniej pierwsza w Poznaniu placówka izraelskiej sieci oferującej kawę oraz gorące kanapki pod szyldem Aroma.
Drogeria. Mocna będzie również reprezentacja sieci perfumeryjno-drogeryjnej w postaci wymienionej już wcześniej firmy Superpharm Apteka, 2 sklepów lidera rynku firmy Rossmann, flagowej perfumerii Douglas oraz Sephora.
---
Tomasz Lisiecki, Prezes TriGranit Development Polska:
Jako przedstawiciel węgierskiej firmy TriGranit, posiadającej bogate doświadczenie w realizacji podobnych, ambitnych projektów zapewniam, że końcowym efektem naszego wspólnego wysiłku będzie otwarcie obiektów na światowym poziomie, które – jestem tego pewien – podniosą prestiż miasta Poznania, ułatwią komunikację pasażerom i spełnią oczekiwania lokalnej społeczności, będą atrakcyjnym miejscem spotkań. A takie jest to nasze nowe centrum komunikacyjno-handlowe Poznań City Center – na miarę ambicji miasta, mieszkańców Poznania i Wielkopolski.