[Poznań] Stalowe konstrukcje na budowie "Poznań City Center"

gurumedia

Stalowe konstrukcje na budowie Poznań City Center wzbudzają niemałe zainteresowanie – zarówno specjalistów, jak i zwykłych mieszkańców. Przyznać trzeba, że wielkie „ości” robią wrażenie!

Ekipa GuruMedia udała się do fabryki firmy Zeman w oddalonej o 360 km od Poznania Rudzie Śląskiej aby sprawdzić jak powstają stalowe elementy konstrukcji fasady północnej poznańskiego budynku.

– Konstrukcje zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby możliwe było ich załadowanie na standardowe samochody. Łuki przewożone są do Poznania w dwóch częściach, gdzie na miejscu są scalane. Jeden taki łuk po scaleniu waży ok. 4 ton i ma długość 28 metrów – zdradził nam Damian Pawlak z firmy ZEMAN HDF. – Z uwagi na zimowy okres montażu konstrukcji musieliśmy odstąpić od w miarę prostego sposobu łącznia elementów za pomocą spawania, gdzie można wiele tolerancji wykonawczych zgubić i dopasować do potrzeb montażu szkła. Musieliśmy zaprojektować konstrukcje łączone za pomocą śrub. Wymusiło to na nas bardzo duże obostrzenia jeśli chodzi o tolerancję wykonania tej konstrukcji. Każdy z elementów może być maksymalnie o 3 mm za wąski. Dzięki temu uniezależniamy się od ujemnego wpływu warunków atmosferycznych czyli mrozu, czy silnego wiatru podczas spawania co uniemożliwiłoby by te prace i naraziłoby by inwestora na opóźnienia prac.

 

Ciężar stalowych konstrukcji ZCK będzie wynosił ok 700 ton. Na fasadę północną przypada ok 300 ton z czego 40% na dworzec PKP a reszta na PKS.


– Konstrukcje realizowane przez firmę Zeman mają duże walory architektoniczne, trudne i ciekawe projekty to rzeczy, którymi najchętniej się zajmujemy – nie ukrywał Pawlak.


Biorąc pod uwagę prestiżowe nagrody zdobyte przez spółkę oraz takie realizacje jak Złote Tarasy w Warszawie, SKYTower we Wrocławiu, zadaszenie dziedzińca paryskiego Luwru, terminal lotniska w Baku w Azerbejdżanie a także poznański Stary Browar, można mieć nadzieję, że poznański dworzec będzie architektoniczną perełką Poznania.


Film pokazuje konstrukcje zrealizowaną na potrzeby Poznań City Center, a konkretnie fasady północnej dworca kolejowego, w żargonie inwestora zwaną „pancake”.