Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a WarszawąFot. CUPT

Prawie 220 mln zł z KPO na rozwój kolei pasażerskiej i infrastruktury między Krakowem a Warszawą

Orzech
Orzech
REKLAMA

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisało dwie umowy o udzielenie wsparcia dla przedsięwzięć realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmują one rozwój infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej oraz modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Tunel – Kraków. Oba projekty uzyskały dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność – część grantowa”.

Uroczyste podpisanie umów odbyło się 31 lipca br. w Warszawie z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, dyrektor przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce Katarzyny Smyk, dyrektor CUPT Joanny Lech oraz Marcina Mochockiego członka zarządu - dyrektora ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

– To kolejny krok w kierunku zrównoważonego i nowoczesnego systemu transportu kolejowego Polski. Inwestycje zwiększą przepustowość sieci kolejowej, co poprawi komfort i skróci czas podróży. Modernizacja infrastruktury przyczyni się także do zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności przewozów, ograniczając ryzyko awarii, szczególnie na kluczowych odcinkach istotnych dla transportu pasażerskiego i towarowego. Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Łączna wartość przyznanego wsparcia przekracza 219,5 mln zł. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są największym beneficjentem KPO w obszarze transportu – na realizację projektów kolejowych spółka otrzymała 11,5 mld zł z funduszy europejskich, z czego ponad 90 proc. zostało już zakontraktowane.

Nowoczesna informacja pasażerska w aglomeracji warszawskiej

Pierwszy z projektów – „Poprawa informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej” – ma znacząco zwiększyć komfort codziennych podróży dla dziesiątek tysięcy pasażerów, na co szczególną uwagę zwróciła Joanna Lech, dyrektor CUPT.

– Dzięki funduszom europejskim i skutecznej współpracy z beneficjentami, jakim jest PKP PLK, możemy realnie wpływać na poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżnych. Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów. Każda tego typu inwestycja to nie tylko infrastruktura – to także impuls do dalszego rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.

Z myślą o podróżnych, a szczególnie o osobach niedowidzących, z ograniczoną mobilnością, ale i gościach z zagranicy, na 51 stacjach i przystankach aglomeracji warszawskiej, Polskie Linie Kolejowe wdrożą nowoczesny Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz System Monitoringu Wizyjnego. System obejmie elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie, sygnalizację czasu oraz monitoring. Zapewni czytelne i aktualne informacje – także w językach obcych i w wersji dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących. Podpisanie umów z wykonawcami ma się odbyć na przełomie III i IV kwartału br.

Ponadto PLK SA wyremontuje przystanek Warszawa Ursus Północny. Prace obejmą:

powstanie dwóch nowych peronów z wiatami, ławkami, tablicami informacyjnymi, systemem dynamicznej informacji pasażerskiej (CSDIP) oraz monitoringiem.

wykonanie dodatkowych nowych dojść od ulic Szamoty i Cykady,

wymianę trzech bramek sieci trakcyjnej,remont dwóch wiaduktów kolejowych.

REKLAMA

Prace mają się rozpocząć w sierpniu i zakończą się w II kwartale 2026 r.

Wartość inwestycji to 124,9 mln zł, z czego ponad 101,5 mln zł pochodzi ze środków KPO.

Małopolska: modernizacja linii kolejowej nr 8

Z kolei za ponad 145 mln zł, z czego aż 118 mln zł stanowi wsparcie z KPO, zostanie zmodernizowana linia kolejowej nr 8 między Krakowem Główny a miejscowością Tunel.

Dzięki inwestycji możliwa będzie szybsza, wygodniejsza i bardziej punktualna podróż pomiędzy Krakowem, Warszawą a Kielcami, a także sprawniejszy transport towarowy. Po zakończeniu modernizacji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkości do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h.

Na stacji Miechów powstanie nowy peron, a istniejące perony w Smrokowie i krakowskich Batowicach zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano także wykonanie nowych wiat, ustawienie ławek i montaż tablic informacyjnych oraz energooszczędnego oświetlenia LED. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na III kwartał 2025 r.

Inwestycja nie tylko poprawi komfort podróży, ale także zwiększy przepustowość jednego z najważniejszych kolejowych korytarzy transportowych w południowej Polsce.

– Oba projekty to elementy szerszego planu modernizacji polskiej kolei, który ma na celu zwiększenie dostępności transportu szynowego, poprawę komfortu podróży oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb wszystkich pasażerów. Dzięki wsparciu z KPO inwestycje te przyczynią się do rozwoju zrównoważonego transportu i wzmocnienia roli kolei w komunikacji regionalnej i międzyregionalnej – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu - dyrektor ds. realizacji inwestycji Polskich Linii Kolejowych.

CUPT – partner w realizacji nowoczesnych inwestycji transportowych

Centrum Unijnych Projektów Transportowych to państwowa jednostka budżetowa podległa Ministerstwu Infrastruktury, która kompleksowo wspiera beneficjentów w procesie przygotowania i realizacji inwestycji transportowych finansowanych ze środków unijnych. Dzięki doświadczeniu i zaangażowaniu CUPT możliwa jest sprawna realizacja projektów o strategicznym znaczeniu dla poprawy mobilności, dostępności i zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce. Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności stanowi obecnie jedno z kluczowych źródeł finansowania przedsięwzięć kolejowych, łączących cele ekologiczne, społeczne i technologiczne.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA