Prawie 3 miliardy złotych na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na południowym wschodzie PolskiFot. Pixabay

Prawie 3 miliardy złotych na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na południowym wschodzie Polski

Orzech
Orzech
REKLAMA

8 sierpnia to dobra data dla kolei na Podkarpaciu i w Małopolsce. W tym dniu zostały podpisane trzy umowy, o łącznej wartości prawie 3 miliardów złotych netto na modernizację ważnych linii kolejowych na południu kraju. To kolejny krok Polskich Linii Kolejowych w kierunku walki z wykluczeniem komunikacyjnym i rozwoju szybkiej oraz bezpiecznej kolei w Polsce.

Na 108 z prędkością do 120 km/h i skróceniem czasu podróży o 25 minut

Podpisanie umowy na modernizację linii 108 Jasło – Nowy Zagórz z firmą PORR S.A. oznacza, że wchodzimy w najważniejszą fazę realizacji ogromnego projektu rozwojowego, wartego ponad 1 mld zł netto. Dzięki inwestycji podróżnym i mieszkańcom zapewnione zostaną lepsze warunki i możliwości komunikacyjne w okolicach Krosna, Sanoka i Nowego Zagórza. Realizacja całego zadania umożliwi skrócenie czasu jazdy o ok. 25 minut. Trasa będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h i towarowych z prędkością 110 km/h.

Wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe/Galeria, Zagórz Przemysłowy, a w ramach budowy łącznicy Jedlicze – Szebnie powstanie nowy przystanek Moderówka.

Projekt zakończy się w 2029 r. Pozwoli mieszkańcom Krosna i okolicznych miejscowości na sprawną komunikację po całym regionie. Zmniejszy wykluczenie komunikacyjne i umożliwi zrównoważony rozwój gospodarczy i społeczny. Inwestycja finansowana jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

– Udowadniamy dzisiaj, że kolej w Polsce jest kołem zamachowym rozwoju gospodarczego i społecznego. Kolejne miliardy złotych przeznaczamy na dostęp do sprawnej i szybkiej komunikacji dla tysięcy mieszkańców miejscowości w Małopolsce i na Podkarpaciu – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

– Spójny system kolejowy to inwestycje zarówno w stolicach regionów, jak i w mniejszych ośrodkach, do których chcemy szybko, wygodnie i ekologicznie dowozić podróżnych. Dzięki podpisanym dziś umowom kolejne społeczności lokalne zostaną włączone do sieci transportowej – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PLK SA.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Nowość! Bezpośrednie, 35-minutowe połączenie na linii Sandomierz – Padew

900 milionów złotych przeznaczone zostanie też na inny ważny subregion Podkarpacia. Modernizację połączenia Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska sp. z o.o, która wykona prace do II kwartału 2028 r.

REKLAMA

Przedsięwzięcie obejmuje trasę położoną na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego – w sumie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78). Wszystkie będą dostosowane do prędkości 120 km/h. Na linii Sandomierz – Grębów (78) czas przejazdu skróci się o 5 minut (z 13 do 8 minut). Obecnie pociągi na tym odcinku jeżdżą 60 km/h. Na linii Sandomierz – Padew bezpośrednie połączenia wyniosą 35 minut – obecnie ich tam nie ma wcale. O 3 minuty skróci się czas przejazdu na odcinku linii 74 Tarnobrzeg – Stalowa Wola i wyniesie około 20 minut.

Ważnym efektem prac będzie lepszy poziom obsługi podróżnych. Zapewnią go zmodernizowane stacje i przystanki: Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa. Przebudowane obiekty ułatwią dostęp do pociągów. Finansowanie inwestycji również możliwe jest dzięki programowi Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Małopolska również zyska. Z Rabki Zaryte, przez Mszanę Dolną do Kasiny Wielkiej pojedziemy nową linią z prędkością 120 km/h

Z kolei w Małopolsce przeszło 567 mln zł netto przeznaczone zostanie na modernizację kolejnego fragmentu linii kolejowej nr 104, a konkretnie odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Dzięki inwestycji PLK SA, finansowanej ze środków budżetowych, wybudujemy nowoczesną linię kolejową dostosowaną do prędkości 120 km/h. Wcześniej pociągi na tym odcinku poruszały się z prędkością 30 km/h i kursowały okazjonalnie. Prace w ciągu najbliższych 24 miesięcy zrealizuje konsorcjum w składzie PORR S.A. i Trakcja System Sp. z o.o.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Oprócz wymiany torów, elektryfikacji i budowy 66 nowych obiektów inżynieryjnych, zadanie obejmuje również modernizację przystanków Raba Niżna, Mszana Dolna Marki i stacji Mszana Dolna. Inwestycja jest częścią wielomiliardowego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który do 2030 r. zrewolucjonizuje transport na południu Małopolski. Dzięki budowie nowego połączenia Krakowa z Zakopanem i Nowym Sączem PLK SA ułatwi rozwój gospodarczy i społeczny Sądecczyzny i Limanowszczyzny. Zwiększy atrakcyjność turystyczną lokalnych ośrodków i poprawi jakość codziennych podróży. Po zakończeniu prac najszybsze pociągi dojadą z Krakowa do Nowego Sącza w ok. 60 minut, do Limanowej w ok. 40 minut, a do Zakopanego w 90 minut. To czasy nieosiągalne obecnie dla innych środków transportu.

PKP PLK S.A.
PKP PLK S.A.

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA