Szesnaście obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z dwóch obwodnic. Jadąc DK51 omijają Smolajny (woj. warmińsko-mazurskie), podróżując DK25 Brzezie (woj. pomorskie). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 73 obwodnic.
Postęp prac
W realizacji jest szesnaście obwodnic o łącznej długości blisko 127,2 km i wartości ok. 2,3 mld zł.
woj. wielkopolskie:
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.),
- Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.),
- Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
- Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. lubelskie
- Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.),
woj. mazowieckie
- Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. podlaskie
- Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. zachodniopomorskie
- Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
- Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. lubuskie
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. świętokrzyskie
- Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. warmińsko-mazurskie
- Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/128/0/65152_1200x.jpg)
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/129/1/65153_1200x.jpg)
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72 km:
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie,
- Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie,
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie,
- Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie,
- Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie,
- Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie,
- Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie,
- Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie,
- Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie.
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/130/2/65154_1200x.jpg)
W przygotowaniu GDDKiA ma obecnie 73 zadania o łącznej długości ok. 653,3 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie GDDKiA ustala korytarz drogi, analizuje gdzie i dlaczego będzie budować nową drogę albo gdzie na pewno nie można budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne.
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/127/127/65151_1200x.jpg)
Jakie będą parametry przyszłych obwodnic
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Cel
Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
![GDDKiA](https://investmap.pl/_i/image/131/3/65155_1200x.jpg)
Więcej środków na inwestycje
24 maja 2022 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł. Decyzja obejmuje też podniesienie do 10 proc. limitu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym poziomie.
Źródło: GDDKiA