Raport BNPPRE: Parki handlowe na topie, galerie zmieniają funkcjeMateriały prasowe

Raport BNPPRE: Parki handlowe na topie, galerie zmieniają funkcje

Orzech
Orzech
REKLAMA

II kwartał 2024 na rynku handlowym w Polsce upłynął pod znakiem aktywności deweloperów. Preferowanym segmentem aktywów pozostają parki handlowe. Umacniający się trend wyburzania galerii handlowych, otwiera przestrzeń na nowe inwestycje mieszkaniowe i biurowe – zauważają eksperci BNP Paribas Real Estate Poland w raporcie „Rynek nowoczesnego handlu w Polsce”.

W drugim kwartale 2024 roku rynek handlowy w Polsce powiększył swoje zasoby o około 135 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni, przy czym nowa podaż obejmowała zarówno otwarcia nowych obiektów, jak i rozbudowę już istniejących. Na koniec czerwca w budowie pozostawało ok. 335 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej oraz około 110 tys. m kw. powierzchni, która obejmowała rozbudowy obiektów lub zmianę ich formatu.

Najwyższe wskaźniki nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową niezmiennie obserwuje się w aglomeracjach wrocławskiej i poznańskiej, gdzie kształtują się one na poziomie odpowiednio 1024 i 973 m kw./1000 mieszkańców, najniższe natomiast w konurbacji katowickiej i aglomeracji łódzkiej (odpowiednio 723 m kw. i 699 m kw./1000 mieszkańców).

W drugim kwartale 2024 polski rynek handlowy przywitał trzy nowe brandy, a wszystkie otwarcia miały miejsce w Warszawie. Debiutu doczekała się, wywodząca się z Rumunii, piekarnia Luca, która na swoją pierwszą lokalizację wybrała budynek Polna Corner. Z kolei w Browarach Warszawskich zadebiutował pochodzący z Ukrainy nowy craft bar Veselka, a w Fabryce Norblina otworzył się pierwszy sklep stacjonarny Answear.com.

Parki handlowe nadal w cenie

Pomiędzy kwietniem a czerwcem 2024 r. oddano do użytkowania dziewięć nowych obiektów, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz trzy przebudowy obiektów. Tylko jedno centrum handlowe – Galeria Starówka w Lesznie, powiększyło zasoby handlowe w tym segmencie w II kwartale. Z kolei Dekada w Grójcu i park handlowy Nowa Górna w Łodzi zostały rozbudowane (odpowiednio o 5000 m kw. oraz 3000 m kw. GLA). Przebudowie uległy trzy budynki po dawnym sklepie Tesco, w ich miejsce powstały dwa parki handlowe w Bytomiu i jeden Pile.

Segment parków handlowych po raz kolejny dominuje w otwarciach nowych obiektów – powstały one w Jastrzębiu-Zdroju, Olsztynie, Świebodzinie, Tychach, Zawierciu i Zgorzelcu. W II kwartale 2024 r. zarejestrowano również 3 transakcje parków handlowych obejmujące łącznie 4 obiekty, z czego dwie transakcje dotyczyły obiektów zlokalizowanych w aglomeracji Warszawy (Łubna i Grodzisk Mazowiecki), a pozostałe dwie obejmowały parki handlowe w Kłodzku i Kępnie. Ten typ aktywów niezmiennie jest postrzegany przez inwestorów jako dość stabilny i bezpieczny.

Zmiany na dojrzałym rynku galerii handlowych

Jak podkreślają eksperci BNP Paribas Real Estate Poland, rynek nowoczesnego handlu w Polsce ciągle podlega zmianom ze względu na jego dojrzałość i nasycenie obiektami handlowymi. Wskutek tego, niektóre z galerii handlowych w polskich miastach zostały już rozebrane, inne czekają na rozbiórkę albo dopiero ważą się ich losy.

– Głównymi przyczynami rozbiórki obiektów handlowych były spadki obrotów i liczby klientów lub też nowe plany inwestycyjne właścicieli obiektów – mówi Fabrice Paumelle, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w BNP Paribas Real Estate Poland. – W chwili obecnej trwa rozbiórka Galerii Malta w Poznaniu, a na jej miejsce prawdopodobnie powstaną mieszkania. Z kolei we Wrocławiu jeszcze w tym roku ma rozpocząć się rozbiórka Arkad Wrocławskich, a na ich miejscu ma powstać nowoczesny biurowiec z przestrzenią mieszkalną. Centra handlowe nie znikną, choć obserwować będziemy nasilenie różnego rodzaju działań – od rekomercjalizacji, remontów i modernizacji, przez rozbudowy, przebudowy i zmiany funkcji, po rozbiórki w celu odzyskania gruntu i realizacji nowych inwestycji. Wyburzanie galerii handlowych obserwowaliśmy już w Warszawie (Centrum Handlowe Jupiter), Krakowie (Kraków Plaza), Katowicach (CH Belg), czy Sosnowcu (CH Sosnowiec). W ich miejscu powstają nowe mieszkania, biura, hotele czy też parki logistyczne.

Niehandlowe niedziele finansowym zastrzykiem dla dyskontów

Aspektem, który może znacząco wpłynąć na rynek, jest zapowiadana liberalizacja przepisów o niedzielach handlowych. Projekt ustawy zakładający dwie niedziele handlowe w miesiącu, podwójne wynagrodzenie za pracę w te dni oraz konieczność przyznania w ciągu 6 dni przed lub 6 dni po pracującej niedzieli dnia wolnego, został przyjęty w pierwszym czytaniu. Teraz trafi do komisji merytorycznych, gdzie posłowie będą go procedować i wprowadzać ewentualne poprawki.

REKLAMA

Jak wskazują analitycy BNP Paribas Real Estate Poland, wbrew intencjom ustawodawcy z 2018 roku, zakaz handlu w niedzielę nie przyczynił się do wsparcia małych, lokalnych sklepów w ich konkurencji z wielkimi sieciami handlowymi.

Według danych GUS na koniec 2018 roku szacowana liczba sklepów wyniosła prawie 340 tys., natomiast na koniec 2022 r. niespełna 326 tys. Oznacza to, że na przestrzeni 4 lat liczba sklepów zmniejszyła się o 14 tys. placówek. Po erze supermarketów i hipermarketów sklepami pierwszego wyboru Polaków stały się dyskonty i mniejsze formaty.

– Ostatnie lata to okres rozkwitu właśnie sieci dyskontowych, które dzięki agresywnej strategii marketingowej i cenowej oraz długim godzinom otwarcia pozyskały lojalnych klientów. Obecnie obowiązujące przepisy zakazujące handlu w niedzielę są pełne arbitralnych zwolnień, które mogą być pretekstem do nadużyć – podkreślają eksperci BNP Paribas Real Estate Poland.

Social selling – nowy angażujący trend w sprzedaży online

Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w maju wyniósł 8,6%. W I połowie roku poziom e-commerce w poszczególnych miesiącach nie spadł poniżej 8%.

Najpopularniejsze kategorie zakupowe online to niezmiennie prasa, książki, tekstylia, odzież i obuwie. Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland zwracają uwagę na coraz większą popularność trendu, jakim jest social commerce, czyli sprzedaż za pomocą platform społecznościowych.

– Wykorzystanie funkcji social commerce może przynieść przedsiębiorstwom przewagę konkurencyjną w świecie e-commerce. W przeciwieństwie do popularnych strategii marketingowych opiera się na aktywnym działaniu, atrakcyjnej prezentacji produktów i poszerzaniu grupy odbiorców, co przyczynia się do zwiększenia sprzedaży oraz budowania więzi z klientami – komentuje Klaudia Okoń, Starsza Konsultantka z Działu Business Intelligence Hub & Consultancy BNP Paribas Real Estate Poland.

– Social commerce umożliwia też użytkownikom dokonywanie zakupów w sposób szybki i wygodny. Dzięki przechowywaniu danych płatności lub adresu w bazie platformy społecznościowej proces zakupowy ogranicza się zazwyczaj do kilku kliknięć, co eliminuje potrzebę wielokrotnego wprowadzania tych informacji.

BNP Paribas Real Estate Poland
BNP Paribas Real Estate Poland
BNP Paribas Real Estate Poland
BNP Paribas Real Estate Poland
BNP Paribas Real Estate Poland
BNP Paribas Real Estate Poland

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA