Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały plac budowy wykonawcy robót. W ramach inwestycji w Koluszkach powstanie nowoczesny, ekologiczny i dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów dworzec kolejowy.
Budowa dworca w Koluszkach to kolejna inwestycja realizowana przez Polskie Koleje Państwowe w województwie łódzkim w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych. W zakresie dokumentacji projektowej została ona dofinansowana ze środków unijnych, natomiast prace budowlane będą zrealizowane ze środków własnych spółki.
Dworzec w Koluszkach zostanie wybudowany w formule indywidualnego Innowacyjnego Dworca Systemowego. Zmieni się lokalizacja dworca, która usprawni komunikację na stacji – nowy dworzec zostanie zbudowany od strony głównego wejścia na stację poza peronami. Zgodnie z projektem powstanie budynek współgrający z industrialnym otoczeniem infrastruktury kolejowej. Będzie posiadał prostą bryłę, a na elewacji budynku zostanie zastosowany beton architektoniczny oraz czerwona cegła ceramiczna. Lekkości budynkowi dodadzą przestronne przeszklenia. W ramach projektu zaplanowano także przypomnienie o historycznym budynku dworca w Koluszkach – na elewacji północnej znajdzie się wizerunek dawnego dworca w formie naklejonej na szkło folii typu one way vision. Ten pierwszy dworzec, wspominany z nostalgią przez starszych mieszkańców Koluszek i pasjonatów historii, został zbudowany w 1865 roku przez Kolej Fabryczno-Łódzką, ale służył również pasażerom przebiegającej przez węzeł w Koluszkach głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1885 roku gościł też podróżujących Koleją Dęblińsko-Dąbrowską w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się realizacji, a zbyt ciasny gmach uzupełniano drewnianymi barakami. Ostatecznie dworzec został rozebrany po 100 latach istnienia, a na jego miejscu stanął nowoczesny na owe czasy, modernistyczny pawilon dworcowy. Po latach stał się on jednak zbyt obszerny, a jego efektywność energetyczna, wynikająca ze wcześniej stosowanych rozwiązań budowlanych, pozostawiała wiele do życzenia. Mając to na uwadze, PKP postanowiły wybudować nowy obiekt, który będzie lepiej zaspokajał oczekiwania podróżnych i spełniał wymogi środowiskowe.
Wewnątrz budynku nowego dworca znajdą się: poczekalnia dworcowa, miejsce na kasy biletowe, toalety i niewielka przestrzeń komercyjna. Tuż przy budynku dworca zaplanowano także wieżę zegarową oraz zadaszone przejście z dworca do wejścia do przejścia podziemnego.
– Polska kolej cały czas się zmienia i staje się coraz bardziej komfortowa. Wszystko to dzięki szerokim inwestycjom zarówno w infrastrukturę torową, tabor, jak i oczywiście dworce, które są pierwszymi miejscami, które odwiedzają podróżni. W ramach inwestycji w Koluszkach powstanie nowoczesny i bezpieczny obiekt, służący wszystkim podróżnym – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Początek budowy dworca w Koluszkach to start długo oczekiwanej i bardzo potrzebnej inwestycji. Mieszkańcy powiatu łódzkiego wschodniego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do Warszawy i Częstochowy. Mam nadzieję, że wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynek stanie się wizytówką miejscowości oraz ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznacza 3 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Dworzec w Koluszkach to kolejny obiekt w województwie łódzkim, który powstanie w ramach autorskiego programu realizowanego przez PKP S.A., który stanowi największe tego rodzaju przedsięwzięcie w historii polskich kolei. Projekty dotyczące modernizacji oraz budowy od podstaw dworców kolejowych prowadzimy w całym kraju, dzięki czemu obiekty te stają się nie tylko przyjaznymi przestrzeniami dla podróżnych, ale ważnymi punktami na mapie miast – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Budynek dworca wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzone usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a oraz toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Innowacyjny Dworzec Systemowy w Koluszkach będzie także ekologiczny i bezpieczny. W celu optymalizacji zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej zamontowany zostanie system BMS (Building Management System) zarządzający wszystkimi instalacjami i urządzeniami na dworcu. Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – zwiększy się bezpieczeństwo osób i samego budynku.
Zagospodarowane zostanie także najbliższe otoczenie dworca. Przy budynku powstanie niewielki parking z sześcioma miejscami postojowymi, w tym dwoma dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwoma do ładowania samochodów elektrycznych, a także wiata rowerowa ze stacją naprawczą dla rowerów oraz wiata śmietnikowa. Ponadto na nowo zostanie ułożona nawierzchnia, a także uporządkowana zostanie zieleń.
W czasie realizacji inwestycji dotychczasowy dworzec będzie pełnił funkcję obsługi pasażerów. Po oddaniu do użytku nowego budynku, dotychczasowy dworzec zostanie rozebrany.
Budowa dworca kolejowego w Koluszkach będzie kosztowała ponad 12 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum: Wimaks Toczyłowski Hińcza Sp. k. – lider, Wimaks Toczyłowski Dariusz – partner konsorcjum, a projekt przebudowy dworca opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna z Poznania. Planowany termin zakończenia inwestycji to początek 2025 roku.
Źródło: Polskie Koleje Państwowe S.A.




![W centrum Krakowa trwa remont mostu Grunwaldzkiego [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/129/1/77441_100x70.jpg)




![W Warszawie powstają trzy ostatnie stacje II linii metra i STP Mory [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/116/116/77428_100x70.jpg)

![[śląskie] Rusza przebudowa dworca w Poraju](https://investmap.pl/_i/image/198/70/3270_100x70.jpg)
![[opolskie] Rusza modernizacja dworca w Brzegu Dolnym](https://investmap.pl/_i/image/39/39/8999_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Rusza przebudowa dworca w Jaworzynie Śląskiej](https://investmap.pl/_i/image/160/32/2720_100x70.jpg)
![[Wrocław] Leszek Czarnecki postawi biurowiec tuż obok Capitolu. Budowa rusza [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/181/53/22453_100x70.jpg)

![[Dolny Śląsk] Rusza modernizacja dworca kolejowego w Chojnowie](https://investmap.pl/_i/image/57/57/39225_100x70.png)
![[Łódź] Nowa Fabryczna – rusza drugi projekt Skanska Property Poland w Łodzi](https://investmap.pl/_i/image/63/63/8255_100x70.jpg)
![[Katowice] 3 marca rusza przebudowa rynku w Katowicach. Będą utrudnienia w ruchu](https://investmap.pl/_i/image/5/5/6149_100x70.jpg)
![[Warszawa] Rusza budowa biurowca Nowogrodzka Square](https://investmap.pl/_i/image/238/110/25070_100x70.jpg)
![[śląskie] Rusza budowa galerii Stela w Cieszynie](https://investmap.pl/_i/image/210/82/33746_100x70.jpg)