Ruszają główne prace na DK94 w OlkuszuFot. GDDKiA

Ruszają główne prace na DK94 w Olkuszu

REKLAMA

W poniedziałek, 19 sierpnia, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozpoczyna zasadnicze prace związane z modernizacją 4,4 km olkuskiego odcinka DK94. W pierwszym etapie rozbierana będzie dotychczasowa jezdnia. Będzie wiązało się to ze zmianami w organizacji ruchu. Tego dnia rano zamknięta zostanie całkowicie południowa jezdnia (w kierunku Krakowa) „starej czwórki” w Olkuszu na całej długości inwestycji, od okolic Grodziska na ul. Staromiejskiej do skrzyżowania z ul. Pakuską. Ruch w obu kierunkach będzie poprowadzony drugą jezdnią, którą dotąd samochody jeździły tylko w kierunku Dąbrowy Górniczej.

Kluczowe zmiany w organizacji ruchu:

• zamknięcie skrzyżowania DK94 z ul. Kruszcową (objazd ul. Mickiewicza, ul. Sławkowską, ul. Budowlanych, ul. Powstańców Śląskich);

• w miejsce sygnalizacji świetlnej powstanie tymczasowe rondo na skrzyżowaniu DK94 z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza;

• na skrzyżowaniu DK94 z ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki nigdzie nie będzie można skręcać w lewo. Objazdy ul. Rabsztyńską, ul. Sikorka i DW783 oraz ul. Górniczą i ul. Mickiewicza;

• nie będzie przejazdu między ul. Rabsztyńską i ul. Kościuszki. Objazdy DK94, DW783 i ul. Sikorka oraz ul. 29 Listopada i DW791.

Zakres prac podczas modernizacji DK94 przyniesie utrudnienia w ruchu ulicami miasta. To pierwsze tak duże i nie ostatnie zmiany w organizacji ruchu.

REKLAMA

Modernizacja DK94 w Olkuszu

Inwestycja obejmuje 4,4 km trasy. Zaczyna się na wysokości Grodziska na ul. Staromiejskiej i sięga prawie do skrzyżowania ul. Centralnej z ul. Pakuską. Na tym krótkim fragmencie kompleksowo przebudujemy sześć skrzyżowań i dwa przejścia podziemne. Dodatkowo powstanie kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi zostanie wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność 11,5 tony na oś. 

Na głównym skrzyżowaniu w centrum miasta, pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską, zbudujemy dwupoziomowy węzeł. Na poziomie gruntu powstanie skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim zostanie poprowadzona droga krajowa. Poza tym przebudujemy jeszcze pięć skrzyżowań na DK94 - z ul. Gwarków i ul. Wspólną, z ul. 20 Straconych i ul. Mickiewicza, z ul. Wiejską i ul. Słowackiego oraz z ul. Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania będą miały sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstanie rondo turbinowe. 

Poza jezdnią trasy głównej zostaną również wykonane prace, które poprawią bezpieczeństwo i komfort mieszkańców. Powstaną nowe chodniki, ścieżki rowerowe i pieszo-rowerowe, zostaną zbudowane ekrany akustyczne. Poprawione zostanie odwodnienie tego terenu. Zamontujemy też nowoczesne oświetlenie, które poprawi widoczność pieszych. Przebudujemy również niektóre drogi lokalne wzdłuż DK94, powstaną też dodatkowe jezdnie wzdłuż drogi krajowej.

Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA