Rządowy Program dla dostępniejszej kolei na Podkarpaciu – nowe inwestycje

Orzech

Dodatkowy przystanek w Przemyślu, nowy peron w Medyce i przejście podziemne w Żurawicy – to kolejne obiekty, które zwiększą dostęp mieszkańców do kolei. W marcu ruszyły prace budowlane. Inwestycje PLK S.A. za nieco ponad 12,5 mln zł netto będą zrealizowane w ramach "Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025".

W marcu, PLK S.A. rozpoczęły realizację kolejnych inwestycji na Podkarpaciu. Dzięki wsparciu Rządowego Programu, na trasie nr 91 Kraków – Medyka wybudowane zostaną nowe obiekty, zwiększające dostępność podróżnych do kolei oraz poziom obsługi i bezpieczeństwa.

– Kolej na Podkarpaciu przybliża się do pasażerów dzięki rządowym inwestycjom. Jestem pewien, że coraz więcej osób będzie korzystało z transportu kolejowego, który jest bezpieczny i ekologiczny. Będzie to możliwe dzięki skutecznej walce rządu z wykluczeniem komunikacyjnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Inwestycje PLK S.A. realizowane na szeroką skalę w całej Polsce, w tym na Podkarpaciu zapewniają lepsze możliwości komunikacji. Dzięki rządowym programom zwiększamy dostępność podróżnych do kolei, a to sprzyja także poprawie warunków życia mieszkańców – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na stacji Żurawica, budowane jest przejście pod torami o długości blisko 40 m. Powstanie nowy trakt, łączący ulicę Dworcową i Wapowskiego. Do końca miesiąca wykonana zostanie część żelbetowej konstrukcji przejścia. Wykonawca rozpocznie także budowę schodów i pochylni dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Nowy obiekt będzie wyposażony w oświetlenie oraz system monitoringu. Podróżni zyskają większy komfort i bezpieczeństwo. Komunikację ułatwią również parkingi, które znajdą się po obu stronach przejścia.

Przemyśl Wschodni – to dodatkowy przystanek, który przybliży kolej mieszkańcom. Wykonawca rozpoczął przygotowanie terenu pod budowę obiektu. Peron będzie wyposażony w wiaty, ławki, tablice informacyjne i oznakowanie. Lepszy dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Ułatwieniem dla podróżnych niewidomych i niedowidzących będą ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze oraz oznakowanie w alfabecie Braille’a.

Na stacji Medyka, będzie nowy peron, który ułatwi dostęp do pociągów. Ruszyły przygotowania w terenie do jego budowy. Obiekt znajdzie się w dogodniejszej dla mieszkańców lokalizacji – ok. 500 metrów w kierunku Przemyśla. Standard przystanku będzie odpowiadał oczekiwaniom wszystkich podróżnych – podobnie jak nowy przystanek w Przemyślu.

Zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy nowych obiektów zaplanowano w ramach "Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025". Zakończenie prac planowane jest w trzecim kwartale 2023 r.

Na Podkarpaciu, Rządowy Program przystankowy obejmuje 9 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Mielec, Ropczyce, Strzyżów, Chorzelów, Zaklików.

W marcu, rozpoczęła się budowa przystanku Mielec Południowy na linii nr 25 Dębica – Mielec – Padew. W drugim kwartale 2023 r. zaplanowano kolejne prace budowlane, obejmujące mi.in. budowę nowego przystanku Chorzelów Południowy l. nr 25 oraz modernizację peronów na stacjach Ropczyce i Hurko l. nr 91 Kraków – Medyka.

Źródło: PKP PLK