Czy to koniec marzeń o nowoczesnym centrum komunikacyjnym?fot. Damian Daraż

Czy to koniec marzeń o nowoczesnym centrum komunikacyjnym?

Rzeszów
Damian Daraż
Damian Daraż
REKLAMA
Wybudowanie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego jest jednym z największych wyzwań na najbliższe lata. Powstały trzy koncepcje dworca multimodalnego – który zostanie zrealizowany?

Główne założenie było takie, aby w miejsce dworców: kolejowego i autobusowego, stworzyć węzeł multimodalny, czyli taki, który łączy różne środki transportu.

Przebudowany miał być również cały okoliczny układ komunikacyjny. Po przedstawieniu na ostatniej sesji Rady Miasta stanu prac nad tą inwestycją, radni mają wątpliwości, czy uda się ją zrealizować. 

W ubiegłym roku na zlecenie miasta opracowano trzy koncepcje na zagospodarowanie tych terenów.

Pierwsza (220 mln zł)

Ta koncepcja jest najdroższa, zakłada ona daleko idącą rozbudowę układu komunikacyjnego, polegającą na budowie nowego dworca kolejowego ponad torami. Dworzec autobusowy w tym wariancie miałby zostać przeniesiony na stronę północną obecnego dworca kolejowego (stara parowozownia przy ul. Kochanowskiego).

Druga (190 mln zł)

Kolejna jest nieco tańsza, zakłada ona również budowę nowego dworca ponad torami kolejowymi, Budynek obecnego dworca kolejowego pełnić miałby funkcję np. komercyjną. 

Komunikacja pomiędzy częścią północną i południową dworcowych terenów obywać by się miała przejściem podziemnym. Dworzec Autobusowy pozostałby w dotychczasowym miejscu przy ulicy Grottgera. Zostałby on tylko kompleksowo zmodernizowany i przebudowany tak, aby mógł obsługiwać kursy autobusów PKS i innych przewoźników.

Trzecia (160 mln zł)

Ta koncepcja z kolei jest najmniej wymagająca i zarazem najtańsza. Zakłada jedynie modernizację istniejących dworców. Perony na dworcu kolejowym zostałyby zadaszone, dworce połączone ze sobą przewiązką, która mogłaby także pełnić funkcję komercyjną.

Z przeprowadzonych przez ekspertów analiz wynika, że ta koncepcja zapewnia przeprowadzenie prac, które zostaną rozłożone na wiele lat. Dodatkowo przewidziane jest również dofinansowanie z programu operacyjnego Polska Wschodnia w latach 2018-2021. 

Ten wariant inwestycji nie podoba się radnym, którzy uważają, że taka decyzja miasta to bezpowrotne zaprzepaszczenie możliwości budowy zintegrowanego centrum komunikacyjnego. 

Miejscy urzędnicy nie rezygnują z budowy dworca multimodalnego. Jest to jednak dość skomplikowana inwestycja, więc wymaga dalszych ustaleń.
REKLAMA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA