Stacja Słupsk będzie lepiej dostępna dla wszystkich podróżnych Fot: Damian Strzemkowski / PKP PLK S.A.

Stacja Słupsk będzie lepiej dostępna dla wszystkich podróżnych

Orzech
Orzech
REKLAMA

Postępują prace przy przebudowie pierwszego z trzech peronów oraz przejścia podziemnego. Rozpoczęła się przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Szczecińską, co dla kierowców oznacza istotne zmiany w ruchu drogowym. Na odcinku Lębork – Słupsk wykonawca przygotowuje się do budowy drugiego toru. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje za łączną kwotę ponad 1,8 mld zł netto, dofinansowane ze środków unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).

Prace na stacji Słupsk oraz na odcinku linii kolejowej nr 202 Słupsk – Lębork to jedna z największych inwestycji PLK S.A. w woj. pomorskim.

Na stacji Słupsk przebudowane zostaną trzy perony. Aktualnie prace toczą się na peronie nr 3, gdzie powstaje nowa, wyższa konstrukcja, z której podróżni wygodniej wsiądą do pociągu. W przebudowie jest także przejście podziemne, z którego na każdy peron będą prowadzić windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowany zostanie nowoczesny system informacji pasażerskiej, który ułatwi orientację na stacji, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Rozpoczęła się budowa nowego budynku nastawni dla lokalnego centrum sterowania Słupsk. Stąd prowadzony będzie sprawny i bezpieczny ruch pociągów.

Fot: Damian Strzemkowski / PKP PLK S.A.

Zmiany dla kierowców i pieszych

Prace obejmą także przebudowę mostu na Słupi oraz 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta. Najpierw prace obejmą obiekt nad ul. Szczecińską. Ze względu na zakres prac, w nocy z niedzieli na poniedziałek (5-6 maja), zamknięty zostanie ruch pojazdów oraz osób pieszych pod wiaduktem. W uzgodnieniu z zarządcą drogi przygotowane zostały objazdy ulicami Sobieskiego, 3 Maja i Kołłątaja (objazdy alternatywne ulicami Chodkiewicza i Żółkiewskiego oraz Grottgera, Koszalińską, Witkacego i Przemysłową). Dla osób pieszych zapewniona zostanie komunikacja przez stację Słupsk – od strony ul. Konopnickiej z wykorzystaniem tymczasowego przejścia w poziomie torów do dworca autobusowego przy ul. Towarowej. Ruch pociągów podczas prac na wiadukcie będzie utrzymany. Nowe konstrukcje mostu i wiaduktów na terenie miasta zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów w kierunku Trójmiasta.

Fot: Damian Strzemkowski / PKP PLK S.A.
REKLAMA

Na szlaku Lębork – Słupsk będzie drugi tor

Na modernizowanym, 47-kilometrowym odcinku linii nr 202 Słupsk – Lębork PLK S.A. prowadzą prace ziemne pod zabudowę drugiego toru, który zwiększy przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Wykonawca przystąpił do pierwszych prac związanych z przebudową wiaduktów i przepustów, infrastruktury podziemnej i odwodnienia.

Przebudowane na trasie stacje i przystanki będą bardziej dostępne. Wygodniejsze podróże zapewnią przebudowane stacje i przystanki Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Lepszy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.

Oba zadania są wartę łącznie ponad 1,8 mld zł netto. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest w 2026 r. Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia - Słupsk” planowany jest do realizacji w ramach dwóch perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020(POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Źródło: PKP PLK S.A.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA