Stanowisko GDDKiA w sprawie opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice - KrakówGDDKiA

Stanowisko GDDKiA w sprawie opłat na koncesyjnym odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków

Orzech
Orzech
REKLAMA

Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz odcinka autostrady A4 Katowice - Kraków, planuje podniesienie stawki opłat za przejazd pojazdów od 1 kwietnia br. W ocenie GDDKiA wzrost ten jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy. Może też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych.

Okoliczności podwyżki do rozważenia

Prawo do podwyższenia opłaty za przejazd autostradą płatną wynika z umowy koncesyjnej. GDDKiA nie posiada realnych uprawnień do wpływania na decyzje związane ze zmianami stawek opłat, jeżeli są one zgodne z postanowieniami tej umowy. Zwrócimy się do koncesjonariusza z prośbą o rozważenie wszystkich okoliczności, które mogłyby wpłynąć na zmianę propozycji w zakresie podwyższenia stawki opłat za przejazd.

Warto podkreślić, że autostrada A4 jest m.in. strategiczną trasą łączącą Polskę z Ukrainą. W sytuacji trwającej od 24 lutego 2022 r. wojny na terenie Ukrainy, zasadne byłoby co najmniej wstrzymanie się z planowaną podwyżką do momentu ustabilizowania się sytuacji politycznej w tym kraju.

Podwyżki zachęcą do omijania autostrady

Należy wziąć pod uwagę wszystkie efekty, które może przynieść planowane podwyższenie opłat. Jednym z nich jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A4. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. To wiąże się natomiast ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości. Stoi również w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju.

Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA bez opłat od 1 lipca 2023 r.

Sieć dróg szybkiego ruchu na terenie naszego kraju liczy obecnie 5 115,6 km. W skład tego wchodzi 1 849,2 km autostrad oraz 3 266,4 km dróg ekspresowych. Od 1 lipca 2023 r. kierowcy samochodów osobowych, motocykli oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie muszą już płacić za przejazd po autostradach zarządzanych przez GDDKiA. Zwolnienie z opłat dotyczy odcinków A2 Konin - Stryków (99 km) i A4 Wrocław - Sośnica (162 km).

REKLAMA

Na podstawie przepisów ustawy o drogach publicznych opłata elektroniczna nadal jest pobierana od samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i autobusów.

Przypominamy, że za pobór opłat na ww. odcinkach A2 i A4, od 1 lipca 2020 r., odpowiada Szef Krajowej Administracji Skarbowej dlatego szczegółowe informacje można znaleźć na stronie: https://etoll.gov.pl/

W zarządzie koncesjonariuszy znajduje się:

- ok. 152 km autostrady A1 na odcinku Gdańsk (Rusocin) - Toruń (Toruń Południe) - Gdańsk Transport Company,

- ok. 255 km (z czego 238 km płatne) autostrady A2 na odcinku Konin - Świecko - Autostrada Wielkopolska,

- ok. 61 km autostrady A4 na odcinku Kraków (Balice) - Katowice (Murckowska) - Stalexport Autostrada Małopolska.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA