Do 120 km/h podniesiona zostanie prędkość na fragmentach linii kolejowej numer 8, na odcinku Kraków Główny – Tunel. Dzięki wymianie torów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem zwiększy się przepustowość na ważnej trasie łączącej stolicę Małopolski z Kielcami, Łodzią i Warszawą, a czas przejazdu skróci się o 3 minuty. Podróżni skorzystają z nowoczesnych peronów.
• Inwestycja Polskich Linii Kolejowych będzie realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
• PLK S.A. podpisały umowę na prace budowlane przy linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Tunel
• Zadanie za przeszło 105 mln zł netto zrealizuje firma PORR S.A., która na wykonanie projektów budowlanych i robót ma 12 miesięcy
Celem inwestycji jest zwiększenie możliwości obsługi pociągów i poprawa dostępności do kolei na ważnej trasie z Krakowa na północ kraju. Wymienione zostaną fragmenty torów i rozjazdy, poprawione będą parametry nawierzchni kolejowej, zmodernizowane zostanie 6 przejazdów kolejowo-drogowych i przebudowane elementy sieci trakcyjnej.
Efektem prac będzie likwidacja istniejących ograniczeń prędkości pociągów, a także jej podniesienie do 120 km/h
Dzięki temu o 3 minuty skróci się czas przejazdu, a wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym ułatwi zarządzanie pociągami i zwiększy bezpieczeństwo na torach.
– Z linii kolejowej nr 8 codziennie korzystają tysiące pasażerów podróżujących pociągami regionalnymi i dalekobieżnymi. Celem prowadzonych prac jest unowocześnienie oraz dostosowanie tej trasy do rosnącego zapotrzebowania na przewozy – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Unowocześniona zostanie również infrastruktura dla podróżnych
W ramach inwestycji powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie i stacji w krakowskich Batowicach istniejące perony zostaną zmodernizowane i podwyższone.
Projekt przewiduje także budowę kolejnego peronu na przystanku w Zastowie wraz z wydłużeniem kładki nad torami – to zadanie będzie mogło być realizowane w ramach tzw. opcji. Wszystkie perony będą zaprojektowane z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się. Pojawią się na nich nowoczesne wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych. Komfort korzystania ze stacji i przystanków wzrośnie po wymianie oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne.
To nie jedyna inwestycja realizowana przez PLK SA na linii kolejowej nr 8
W zeszłym roku PLK S.A. rozpoczęły prace nad unowocześnieniem systemu sterowania ruchem pociągów. Zadanie polega na instalacji nowoczesnych urządzeń wraz z wymianą kabli i światłowodów. Pozwoli to na zdalne zarządzanie ruchem ze stacji Kraków Batowice stacjami Miechów, Słomniki, Niedźwiedź i Zastów. Dzięki temu ułatwione zostanie prowadzenie ruchu pociągów i zwiększymy bezpieczeństwo oraz niezawodność kolei.
Oba projekty współfinansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Inwestycje KPO realizowane przez PLK SA pozytywnie wpłyną na transport kolejowy w całym kraju, poprawią parametry sieci kolejowej, zmniejszą ryzyko awarii i zwiększą bezpieczeństwo na kluczowych odcinkach ważnych dla przewozów pasażerskich i towarowych linii kolejowych.

Źródło: PKP PLK S.A.