Po wykonaniu wzmocnień terenu w rejonie ul. Mielczarskiego duża maszyna TBM kontynuuje drążenie tunelu kolejowego w Łodzi. Wykonawca inwestycji uzgadnia z miastem warunki dla dalszej realizacji robót, w tym lokalizacje tzw. szachtów. Podziemne połączenie Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec zapewni podróże ze stolicy województwa we wszystkich kierunkach. Sprawniejsza będzie komunikacja w aglomeracji. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 1,8 mld zł netto jest współfinansowana z POIiŚ.
Duża tarcza TBM ruszyła z przystanku Łódź Polesie. Po przebiciu betonowej ściany podziemnego przystanku, Katarzyna zatrzyma się, aby wymienić narzędzia głowicy skrawającej na elementy przystosowane do pracy w gruncie. Następnie TBM rozpocznie drążenie pod pierwszymi budynkami na ul. Mielczarskiego, pod którymi wcześniej wykonano wzmocnienia terenu.
Wzmocnienie gruntu pod budynkami wymagało wybudowania dwóch szachtów na przystanku Polesie i przy ul. Mielczarskiego. Każdy szacht to odrębna budowla o rozmiarze walca głębokości ok. 7-9 m i średnicy 13 m. Przygotowanie każdego obiektu wymaga wcześniejszego usunięcia kolizji podziemnych oraz uzgodnień z miastem i właścicielami prywatnych nieruchomości.
Łącznie na trasie tunelu między przystankiem Łódź Polesie a Dworcem Fabrycznym niezbędna jest budowa kilkunastu szachtów. Obecnie wykonawca, PBDiM ustala warunki dla ich budowy.
Kontynuacja drążenia tunelu
Po wybudowaniu ponad 100-metrowego odcinka duża tarcza TBM zatrzyma się w przygotowanej wcześniej podziemnej komorze serwisowo-postojowej w rejonie ul. Legionów. Dalsza realizacja prac wymaga ustalenia dokładnej lokalizacji szachtów, ich liczby oraz uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń na ich wykonanie. PBDiM podejmuje starania, aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla mieszkańców. Nieuniknione będą tymczasowe zamknięcia ulic i chodników.
Bezpieczeństwo jest priorytetem
Na trasie tunelu znajduje się kilkadziesiąt nieruchomości w złym stanie technicznym. Grunt pod nimi wymaga specjalnego wzmocnienia. Są one wykonywane z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców. Zabezpieczenie nieruchomości jest realizowane poprzez budowę szachtów, w których specjalistyczna maszyna wykonuje tzw. iniekcje kompensacyjne. Iniekcje polegają na wtłoczeniu w podłoże spoiwa cementowego, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki.
Po wybudowaniu pierwszego odcinka pod wzmocnionym terenem (ok. 100 metrów) zweryfikowana zostanie technologia zastosowana do drążenia tunelu pod nieruchomościami w złym stanie technicznym. Pozwoli to na wypracowanie najlepszych rozwiązań w dalszej fazie prac. Optymalizacja środków i nakładów wpłynie na efektywną kontynuację inwestycji.
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to projekt POIiŚ 5.1-15 „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” - kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą jeździły pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Projekt jest niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły wniosek o fazowanie projektu, czyli podział inwestycji na etapy i finansowanie prac realizowanych po 2023 roku ze środków budżetu UE na lata 2021-2027. Termin zakończenia budowy podziemnego połączenia kolejowego zaplanowano na 2024 r., a uruchomienie ruchu pociągów w 2025 r.
Priorytetem PLK S.A. pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP PLK







![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)







![Rozpoczęła się przebudowa przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/21/21/52501_100x70.jpg)
![[Rzeszów] Dworzec kolejowy będzie przebudowany](https://investmap.pl/_i/image/41/41/32553_100x70.jpg)
![W ciągu kilku najbliższych dni zostanie otwarty tunel w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy [FILMY + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/138/10/52618_100x70.jpg)
![Trwa budowa podziemnego tunelu kolejowego w Łodzi [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/57/57/52025_100x70.jpg)
![Trwa budowa dwóch ostatnich odcinków trasy S3 na Dolnym Śląsku [FILMY + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/99/99/52835_100x70.jpg)
![[Gdańsk] Maszyna TBM wierci drugą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą](https://investmap.pl/_i/image/204/76/1740_100x70.jpg)
![Trwa modernizacja stacji Wrocław Muchobór [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/21/21/51733_100x70.jpeg)

![[mazowieckie] Ząbki: Skanska buduje tunel i likwiduje przejście na peronie stacji kolejowej](https://investmap.pl/_i/image/122/122/4474_100x70.jpg)