Budowa drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią – dla Kolei Dużych Prędkości – staje się faktem. Właśnie podpisano umowę na budowę komór, od których zacznie się jego drążenie. W najbliższych dniach ma zostać też ogłoszony przetarg na wykonanie samego tunelu.
Budowa tunelu KDP została podzielona na trzy etapy. Pierwszy, już realizowany, polega na wzmocnieniu budynku Łódzkiego Domu Kultury, obok którego ma znajdować się jedna z komór drążącej tunel tarczy TBM. Drugi etap to budowa obu komór – startowej na Retkini (w okolicach ulic Obywatelskiej, Maratońskiej i al. Waltera Janke) i końcowej, w pobliżu ul. Traugutta. Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała już umowę z ich wykonawcą, firmą Budimex.
– Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej oraz wykonanie komory startowej i odbiorczej (nazywane od swojej lokalizacji odpowiednio: Retkinia i Fabryczna). W zakres umowy wchodzi także m.in. zapewnienie odpowiedniej organizacji ruchu i prace odtworzeniowe. Czas na wybudowanie komory Retkinia to 10 miesięcy, a dla komory Fabryczna 13 miesięcy, od zakończenia prac przy wzmocnieniu fundamentów ŁDK — informuje CPK. Budowa obu komór ma kosztować prawie 150 mln zł.
Trzecim etapem ma być drążenie kolejnego tunelu dla kolei dużych prędkości pod Łodzią. Jak informuje CPK, już na dniach ma zostać ogłoszony przetarg na jego budowę.
Źródłó: Urząd Miasta Łodzi / lodz.pl