Trwa modernizacja stacji kolejowej Warszawa Gdańska. Powstaje nowe przejście pod torami, które ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Długie wiaty nad peronami ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi, a nowa informacja pasażerska lepiej poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Powstanie dodatkowe, ok.100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma PORR S.A. na realizację zadania pn.: „Budowa zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska". Prace zostaną wykonane w formule projektuj i buduj.
Decyzja o rozbudowie stacji Warszawa Gdańska to efekt postępującego procesu inwestycyjnego w Warszawie
PLK SA analizowała sytuację zwiększającego się ruchu na stacji Warszawa Gdańska i podejmowane były działania. W zeszłym roku udostępniono peron nr 5, który usprawnił obsługę pasażerów oraz zwiększył przepustowość ruchu pociągów. Dodatkowe przejście pod torami, które powstanie równolegle do obecnego tunelu, stworzy natomiast dodatkowe możliwości do łatwiejszych przesiadek między pociągami a komunikacją miejską. Dodatkowe wyjścia z peronów pozwolą równomiernie rozłożyć ruch pasażerów na stacji i zwiększyć poziom bezpieczeństwa. To istotne działanie w kontekście planowanej przebudowy stacji Warszawa Wschodnia i linii średnicowej.
– Działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiadają zwiększonym potrzebom podróżnych, którzy coraz liczniej korzystają ze stacji Warszawa Gdańska. Dodatkowe przejście pod torami, dłuższe wiaty na peronach i nowe urządzenia informacji pasażerskiej zwiększą komfort obsługi pasażerów – mówi Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co słychać aktualnie na budowie?
Nowe przejście podziemne zapewni lepszy dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej, w tym metra
Na perony 2, 3 oraz 4 będą prowadzić schody ruchome oraz tradycyjne. Dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią windy.
Do nowego przejścia pod torami zaplanowano wejście od strony Żoliborza z ul. Ks. Romana Indrzejczyka, które wyposażone zostanie w schody oraz windę. Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym prowadzącym do budynku dworca oraz metra.
Dla podróżnych zaplanowano nowe zadaszenie na wszystkich peronach. Długie wiaty – znane m.in. z linii obwodowej – ochronią przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Większy komfort obsługi oraz lepsza oferta przewozowa będzie dzięki dodatkowemu wydłużeniu peronu nr 5. W efekcie obiekt będzie miał 300 metrów i obsłuży dłuższe składy.
Nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie, lepiej poinformują podróżnych o przyjazdach i odjazdach pociągów.
Inwestycja na stacji Warszawa Gdańska będzie realizowana ze środków budżetowych. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.
Powstanie nowy dworzec Warszawa Gdańska. PKP i Ghelamco wznawiają współpracę
Realizowane obecnie prace, to dopiero wstęp do znacznie większej inwestycji.
Spółki z Grupy PKP – PKP S.A. i Xcity Investment – oraz z Grupy Ghelamco wznawiają przerwaną przed laty współpracę. Podpisano aneks do umowy inwestycyjnej, który umożliwi wznowienie przygotowań do realizacji tego szeroko zakrojonego projektu.
W ramach wspólnej inwestycji zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska oraz zespół czterech wielofunkcyjnych budynków komercyjnych o szacowanej łącznej powierzchni ok. 100 tys. metrów kwadratowych. Powierzchnia użytkowa samego dworca wyniesie ok. 1900 mkw. Projekt ma zostać podzielony na 5 faz. Cztery z nich to tzw. fazy komercyjne. Oznacza to, że w ramach każdej z nich powstanie jeden budynek pełniący funkcje biznesowe. W ramach 5. fazy zostanie wybudowany nowy dworzec kolejowy Warszawa Gdańska. W ten sposób powstanie nowoczesne centrum biznesowe, doskonale skomunikowane z koleją i metrem, oraz dworzec kolejowy na miarę XXI wieku.
– Od początku swojej historii kolej silnie oddziaływała na otoczenie. Wokół niej powstawały nowe dzielnice i całe miasta, budowane były fabryki. Również dziś kolej może i powinna pełnić funkcje miastotwórcze. Zarządzane przez PKP nieruchomości mają olbrzymi potencjał; wiele z nich – jak właśnie Warszawa Gdańska – znajduje się w świetnych lokalizacjach: centrach miast, dobrze skomunikowanych punktach. Projekty z udziałem inwestorów zewnętrznych to dobry kierunek, by we właściwy sposób uwolnić ten potencjał – powiedział Andrzej Bułczyński, Członek Zarządu PKP S.A. i Grupy PKP.
– Projekt deweloperski Warszawa Gdańska, który jest w centrum naszych ostatnich działań, to strategiczna inwestycja dla spółki Xcity. Budowa nowoczesnego kompleksu biurowo-usługowego wraz z nowym dworcem kolejowym nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby rynku, ale również przyczyni się do rozwoju tej części miasta. Dzięki połączeniu doskonałej lokalizacji, nowoczesnej architektury i rozbudowanej infrastruktury, nasz projekt stanie się nowym centrum biznesowym Warszawy – powiedział Ireneusz Gliszczyński, prezes zarządu Xcity Investment.
W artykule wykorzystano materiały PKP PLK S.A.