Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi. Będą dodatkowe ekspertyzy stanu budynków CPK

Tunel dalekobieżny CPK w Łodzi. Będą dodatkowe ekspertyzy stanu budynków

REKLAMA

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na wykonanie dodatkowych ekspertyz technicznych budynków nad przygotowywanym tunelem dalekobieżnym Kolei Dużych Prędkości. Uruchomienie postępowania planowane jest w I kwartale przyszłego roku. Kolejne ekspertyzy mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom.

Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. linii „Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Będzie on przebiegać przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową. Na etapie sporządzania projektu budowlanego na zlecenie spółki CPK została wykonana ocena stanu technicznego budynków, a teraz planowane jest pogłębienie wcześniejszych analiz.

– Naszym priorytetem jest realizacja inwestycji kolejowej w Łodzi z troską o bezpieczeństwo mieszkańców i zachowaniem najwyższych standardów technicznych – podkreśla Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych zostanie zaktualizowana ocena stanu technicznego budynków. W otoczeniu inwestycji spółka CPK planuje zabezpieczenie kamienic na trasie i ewentualne tymczasowe przeprowadzki mieszkańców (na czas przejścia tarczy drążącej).

Z uwagi na trudne warunki geotechniczne i stan istniejącej zabudowy w Łodzi spółka CPK będzie wykonywać kolejne badania. W tym celu w przygotowywany jest przetarg na dodatkową ocenę stanu technicznego budynków nad tunelem dalekobieżnym między komorami Retkinia i Fabryczna.

– Przygotowując naszą inwestycję, wyciągamy wnioski z prowadzonych obecnie prac tunelowych w Polsce, w tym w Łodzi i dlatego stosujemy dodatkowe zabezpieczenia. Nasz tunel będzie miał zupełnie inny przebieg i głębokość kilka razy większą niż ten drążony obecnie w Łodzi przez PKP PLK. Tunel CPK przebiegać będzie nie na głębokości kilku, ale 25-35 metrów, co zmniejsza ryzyko wpływu na zabudowę powierzchniową – mówi prezes spółki CPK dr Filip Czernicki.

Dokumentacja projektowa wskazuje możliwe do zastosowania rodzaje wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które są niezbędne dla ochrony budynków znajdujących się w obszarze oddziaływania tunelu. Zabezpieczenia kamienic nad tunelem będą realizowane pod bezpośrednim nadzorem inwestora. Konkretne rozwiązanie techniczne dla każdej lokalizacji zostaną wybrane na podstawie wyników ekspertyz i najlepszych rozwiązań zaproponowanych przez przyszłego wykonawcę.

CPK
CPK

Trwa przetarg CPK na wykonawcę tunelu dalekobieżnego

REKLAMA

Wybrana firma lub konsorcjum będzie zobowiązana – na etapie projektu wykonawczego – do ponownej analizy wzmocnień geotechnicznych i zabezpieczeń strukturalnych, które powinny uwzględniać, m.in. aktualny stan techniczny obiektów nad planowaną inwestycją kolejową.

W związku z budową tunelu w Łodzi spółka CPK realizuje już dwa z trzech zaplanowanych kontraktów. Po pierwsze, zaawansowane prace trwają przy wzmacnianiu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK). Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych budów geotechnicznych tego typu w Europie. Aktualnie wykonawca prowadzi zasadnicze roboty geotechniczne, polegające na wzmacnianiu fundamentów za pomocą kolumn jet grounting i mikropali.

Po drugie, spółka CPK realizuje kontrakt na budowę komór: startowej Retkinia i odbiorczej Fabryczna. Komora startowa, która powstaje w okolicach osiedla Retkinia, umożliwi rozpoczęcie drążenia tunelu tarczą zmechanizowaną TBM o średnicy ok. 14 metrów. Prace przy komorze Fabryczna zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK.

CPK
CPK

Zgodnie z aktualnym harmonogramem, otwarcie ofert na wykonawcę tunelu zaplanowano na grudzień tego roku, a samo drążenie tunelu dla KDP ma rozpocząć się w IV kwartale 2026 r. i potrwać do III kw. 2028 r. (po tym terminie mogą toczyć się jeszcze inne prace budowlane). Wcześniej przeprowadzone będą dodatkowe roboty zabezpieczające.

Po planowanym oddaniu linii do użytku, czyli w 2032 r., podróż między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 40 minut. Inwestycja ta to istotny krok w realizacji kolejowego projektu „Polska 100 minut”.

CPK
CPK

Źródło: CPK

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA