Magistrat planuje z pomocą firmy doradczej znaleźć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego inwestora gotowego przebudować plac Społeczny. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. wyburzenie estakad i wybudowanie tunelu. Będzie musiał za to zabudować też okoliczne tereny.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju ogłosiło 6 października, na zlecenie Wrocławia, przetarg na doradztwo prawne, ekonomiczno-finansowe oraz techniczne w zakresie przygotowania projektu partnerstwa publiczno-prywatnego: "Nowe zagospodarowanie placu Społecznego". Termin składania ofert mija 14 listopada. Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 1 mln 887 tys. zł netto.
Zamawiający podzielił zakres doradztwa na 16 etapów. Zwycięska firma zacznie m.in. od przeanalizowania rynku w poszukiwaniu potencjalnych partnerów, przygotowania modelu projektu PPP i przeprowadzenia szkoleń dla zamawiającego (ministerstwo) i promotora (magistrat). Później zajmie się sporządzeniem ogłoszenia przetargowego, oceną wniosków, czy przeprowadzeniem rozmów pomiędzy stronami. Wśród jej ostatnich zadań znajdą się opracowanie i zawarcie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, finansowe zamknięcie projektu, a także dodatkowe wsparcie doradcze. Swoje zadanie ma planowo wykonać do końca 2021 roku.
Investphoto.pl
Znikną estakady, a powstanie tunel
REKLAMA
Wrocław planuje realizację projektu "Nowe zagospodarowanie placu Społecznego" od ponad 10 lat. W 2007 roku rozstrzygnął konkurs architektoniczny, trzy lata później radni uchwalili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w 2012 roku powstało studium projektowe, czyli dziewięć tomów poświęconych różnym branżom (m.in. drogowej, konstrukcyjnej i architektonicznej).
Przyszły inwestor zajmie się kompleksową przebudową układu komunikacyjnego i sieciowego w rejonie placu Społecznego zgodnie z zapisami MPZP, częściowo odtwarzając układ z okresu międzywojennego. Zamknie główne trasy (z pl. Dominikańskiego do mostu Grunwaldzkiego i z mostu Pokoju do ulicy Pułaskiego) i wyburzy istniejące estakady. W zamian wybuduje tunel. Będzie przebiegał wzdłuż urzędu wojewódzkiego. Urzędnicy szacują koszt przedsięwzięcia na około 900 mln zł.
fot. Mariusz Bartodziej
Wynagrodzeniem inwestora będzie prawo do zabudowania okolicznego terenu. Magistrat dopuszcza jednak możliwość płatności. Partner prywatny będzie odpowiedzialny za: sfinansowanie kosztów budowy miejskiej infrastruktury i jej przeprowadzenie, utworzenie budynków wraz z pozyskaniem nabywców i najemców, a także eksploatację wybranych elementów infrastruktury publicznej. Magistrat zakłada, że czas trwania partnerstwa wyniesie co najmniej 10 lat.
fot. Mariusz Bartodziej