Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała wart 11,5 mln zł kontrakt na wykonanie projektu baz utrzymania dla służb lotniskowych. Projektant ma rok na przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę. To już czwarta – po wieży kontroli ruchu lotniczego, budynkach służb ratowniczo-gaśniczych i centrum kontroli operacji lotniczych – umowa na projektowanie obiektów wspierających Lotnisko CPK.
Wartość kontraktu to prawie 11,5 mln zł netto. Umowa została zawarta z wybraną w przetargu firmą Cundall Polska. Zamówienie obejmuje prace projektowe i doradztwa technicznego dotyczącego baz utrzymania, czyli infrastruktury kluczowej dla funkcjonowania portu lotniczego.
Obiekty będą przeznaczone dla służb odśnieżania lotniska (m.in. garażowania sprzętu zimowego i magazynowania środków chemicznych), służb utrzymania pojazdów (m.in. przechowywania środków transportu i sprzętu budowlanego) i centrum serwisowego służb utrzymania lotniska – do wykonywania obsługi technicznej sprzętu.
Kompleks budynków będzie miał łącznie prawie 25 tys. mkw. powierzchni, które zostaną zlokalizowane na terenie ponad 140 tys. mkw. Obiekty będą się znajdowały w pobliżu wjazdu na teren lotniska, tuż przy bramie południowo-zachodniej.
W skład zamówienia wchodzi przygotowanie wielobranżowej dokumentacji projektowej, czyli projektów: koncepcyjnych, budowlanych, technicznych i wykonawczych. Przewidywany w umowie termin opracowania przez wykonawcę kompletu dokumentacji projektowej i złożenia wniosku o pozwolenie na budowę to I kw. 2026 r.
Centrum operacyjne to już czwarte zlecenie w ramach jednej z umów ramowych na projektowanie obiektów wspierających lotnisko (ang. Support Infrastructure Engineering – SIE), jaką spółka CPK podpisała z 13 firmami i konsorcjami wybranymi w przetargu.
Na etapie bardzo zaawansowanego projektowania są budynki służb ratowniczo-gaśniczych. To zadanie wykonuje dla CPK konsorcjum firm: AKE Studio, APA i ATP Kraków – wartość zlecenia to 6,6 mln zł netto.
Trwa również projektowanie wieży kontroli ruchu lotniczego. To efekt umowy o wartości 15,5 mln zł netto, jaką spółka CPK podpisała z polskim biurem projektowym JSK Architekci.
W sierpniu tego roku spółka CPK podpisała też umowę na zaprojektowanie Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (Airline Operations Control Center – AOCC). Umowa o wartości ok. 4,7 mln zł netto została zawarta z polskim konsorcjum firm: PIG Architekci i GMT.
Spółka CPK dysponuje projektem budowlanym dla terminala lotniskowego i dworca kolejowego. W przypadku tej dokumentacji, za którą odpowiada master architekt, czyli konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Zaawansowane są prace nad projektem dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych, które przygotowuje Dar z Grupy Sidara, czyli generalny projektant inżynierii lądowej.
W przyszłym roku spółka planuje złożenie wniosków o pozwolenia na budowę, w tym dla terminala i dworca kolejowego, a także dla niektórych obiektów wspierających np. lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej. Urealniony harmonogram CPK zakłada, że nowe Lotnisko CPK zostanie uruchomione w 2032 r. – jednocześnie z projektowanym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią.