Wyposażona w ławki oraz obsadzona drzewami i krzewami, a przez to przyjazna mieszkańcom i turystom – taka będzie wkrótce ul. Chmielna. Generalnym wykonawcą modernizacji tej śródmiejskiej, reprezentacyjnej ulicy, która przez ostatnie lata postrzegana była jako miejsce nieatrakcyjne i zdegradowane jest firma Balzola Polska.
Koszt modernizacji tego traktu – na odcinku od ul. Nowy Świat do pasażu Wiecha wynosi 21 mln 671 tys. zł.
Chmielna, jeszcze 15-20 lat temu była wizytówką stolicy. Dziś nie wykorzystuje swojego potencjału, postrzegana jest jako miejsce zdegradowane i nieatrakcyjne, a zrealizowany tu w latach 90. remont nie przetrwał próby czasu.
Ławki, skwerki i drzewa
Przygotowany przez Zarząd Terenów Publicznych m.st. Warszawy projekt modernizacji ulicy zyskał przychylność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dzięki wypracowanemu porozumieniu Chmielna zyska nowy wygląd i funkcję zielonego deptaka obsadzonego drzewami i krzewami oraz wyposażonego w ławki.
Projekt modernizacji zakłada m.in. wymianę nawierzchni ulicy – kostkę betonową zastąpią płyty granitowe, ale wykorzystana zostanie dotychczasowa podbudowa. Wyremontowane zostaną elementy małej architektury: murki, donice z zielenią, ławki (przy kinie Atlantic i skwerze Bukinistów) oraz słupki wygrodzeniowe. Łącznie Chmielna zyska 64 szt. różnego rodzaju elementów „umeblowania” – krzeseł miejskich, ławek i ław wielkoprzestrzennych. Na skwerku przy Kinie Atlantic powstanie mała fontanna.
Wprowadzona zostanie – niemal nieobecna dziś – zieleń. Wzdłuż ulicy pojawią się szpalery drzew uzupełnione krzewami. Posadzonych zostanie 95 drzew na Chmielnej i – dodatkowo – 38 na Brackiej. A także 9,5 tys. krzewów i 8,5 tys. bylin. Lokalizacja drzew została dobrana tak, aby nie przesłaniać istotnych elementów elewacji budynków oraz umożliwić funkcjonowanie ogródków gastronomicznych. Projektanci uwzględnili również zmiany klimatyczne w kontekście retencyjności zieleni miejskiej – drzewa i krzewy na Chmielnej absorbować będą wodę opadową.
Poprawa jakości zieleni obejmować będzie także tereny skwerów przylegających do ulicy.
Dla pieszych i rowerzystów
Na Chmielnej wyremontowane zostanie oświetlenie – stare latarnie zastąpią nowe ledowe. Skorzystają również rowerzyści – wszystkie rozwiązania geometryczne na całym obszarze opracowania uwzględniać będą rozwiązania dla ruchu rowerowego. Uregulowana zostanie kwestia parkowania i wjazdu na Chmielnej, która wpływa na negatywny sposób postrzegania tej przestrzeni. Dotyczy to głównie ruchu samochodów dostawczych oraz samochodów aktualnie blokujących połączenie z pasażem Wiecha.
Chmielna to jednak nie tylko ulica i budynki – tworzą ją przede wszystkim ludzie, w tym lokalni przedsiębiorcy. Właśnie dlatego, by poznać ich opinie i oczekiwania, Miasto zorganizowało serię spotkań dotyczących modernizacji. W maju br. odbyło się 7 takich spotkań. Omawiany był zakres planowanych prac, zbierane były uwagi, wyjaśniano również wszystkie wątpliwości.
Wszystkie zmiany wpisują się w projekt Nowego Centrum Warszawy. Więcej na ten temat przeczytacie w jednym z naszych wcześniejszych artykułów.
W artykule wykorzystano materiały UM Warszawa.