W miejscu dawnego Pasażu Simonsa w Warszawie powstanie luksusowy apartamentowiecJuvenes Projekt

W miejscu dawnego Pasażu Simonsa w Warszawie powstanie luksusowy apartamentowiec

Orzech
Orzech
REKLAMA

W centrum Warszawy powstanie kolejny nowy, luksusowy apartamentowiec. Powstanie przy ulicy Długiej, w miejscu dawnego, słynnego Pasażu Simonsa. Ze względu na lokalizację, ceny apartamentów będą z pewnością bardzo wysokie, być może nawet rekordowe.

Inwestorem jest firma BBI Development. Realizacja nowej inwestycji powinna rozpocząć się w 2024 roku. W budynku znajdzie się około 30 apartamentów. W części wspólnej znajdzie się zaplecze rekreacyjne, a pod ziemią parking.

Nowa inwestycja w miejscu dawnego Pasażu Simonsa ma przypominać Rezydencję Foksal, poprzedni kameralny, luksusowy projekt zrealizowany przez BBI Development. Co więcej, za przygotowanie projektu nowego apartamentowca przy ul. Długiej odpowiedzialna jest ta sama pracownia architektoniczna – Juvenes Projekt. Za wnętrza budynku odpowiadać będzie architekt Jacek Synkiewicz.

Na razie inwestor nie ujawnia szczegółowych informacji o swojej nowej inwestycji ani nie zaprezentował najnowszych, aktualnych wizualizacji tego budynku. Wiadomo tylko, że będzie miał prawdopodobnie sześć kondygnacji.

Przypomnijmy, firma BBI Development otrzymała działkę przy ul. Długiej kilka lat temu, na skutek wymiany z miastem. Stolica otrzymała budynek dawnego kina "Wars", a deweloper teren po słynnym, historycznym Pasażu Simonsa w Śródmieściu.

Inwestor zamierzał rozpocząć realizację nowego apartamentowca już wcześniej, ale wówczas na przeszkodzie w rozpoczęciu budowy stanęły badania archeologiczne. W 2022 roku odkopano fundamenty dawnego Pasażu. Obecnie jest już zgoda na realizację nowej inwestycji.

Tak wygląda stara wizualizacja nowego budynku, który powstanie w miejscu Pasażu Simonsa:

Juvenes Projekt, / stary projekt
Juvenes Projekt, / stary projekt
REKLAMA

Historia (za Wikipedią):

Pasaż Simonsa był wielofunkcyjnym kompleksem handlowo-usługowym, który w latach 1903-1944 znajdował się u zbiegu ulic Długiej i Nalewek w Warszawie.

Składał się z dwóch budynków. Został zbudowany na zamówienie berlińskiego kupca Alberta Simonsa, według projektu architekta inż. Terleckiego, w miejscu po zburzonym kościele i klasztorze Brygidek. Wzniesiono go w latach 1900-1903. Pierwszy budynek składał się z czterech pięciopiętrowych skrzydeł frontowych wzdłuż ulic Długiej, Nalewek i Wyjazdu oraz oficyny wewnątrz dziedzińca. W latach 1904-1906 od strony ul. Nalewek dobudowano nowe, sześciopiętrowe skrzydło Pasażu. Pomiędzy budynkami biegła ulica Wyjazd.

Oprócz lokali handlowych w Pasażu Simonsa znajdowały się tam również biura, m.in. przed wybudowaniem własnego gmachu przy ul. Leszno miał tam siedzibę Sąd Grodzki. W Pasażu Simonsa mieścił się także największy warszawski żydowski klub sportowy – Makabi Warszawa oraz dwie sale do ćwiczeń Makabiego – gimnastyczna i bokserska.

Bundesarchiv, Bild 101I-001-0285-02A / Rutkowski, Heinz / CC-BY-SA 3.0 - Wikimedia Commons - pl.wikipedia.org
Bundesarchiv, Bild 101I-001-0285-02A / Rutkowski, Heinz / CC-BY-SA 3.0 - Wikimedia Commons - pl.wikipedia.org

Pasaż został zbombardowany w czasie obrony Warszawy we wrześniu 1939 r. Południowa część kompleksu została spalona, a następnie częściowo rozebrana. W marcu 1943 r. w pobliżu kompleksu, na skrzyżowaniu ulic Bielańskiej i Długiej z ul. Nalewki, miała miejsce akcja pod Arsenałem.

Podczas powstania warszawskiego w sierpniu 1944 r. Pasaż Simonsa stanowił polską redutę blokującą Niemcom dostęp do Starego Miasta. W jego piwnicach znajdował się powstańczy punkt sanitarny oraz schron dla ludności cywilnej. Gmach był wielokrotnie bombardowany i ostrzeliwany, a 19 lub 20 sierpnia został poważnie uszkodzony wybuchem pojazdu Borgward IV. 31 sierpnia budynek uległ zawaleniu wskutek nalotu niemieckich stukasów. Pod gruzami zginęło ok. 300 osób, w większości broniących reduty żołnierzy batalionu „Chrobry I”.

Po wojnie Pasaż Simonsa nie został odbudowany. W 1947 r. z zawalonych ruin i piwnic kompleksu wydobyto 99 ciał. Po gmachu pozostały ślady w postaci szczątków konstrukcji (fragmenty żelbetowych słupów) oraz zawalone piwnice. Na jego miejscu powstał parking, warsztat samochodowy oraz tereny zielone (część Ogrodu Krasińskich).

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA