Szykuje się kolejna wielka inwestycja w województwie zachodniopomorskim. Finalna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu została podjęta, co stanowi bardzo ważny krok w rozwoju infrastruktury portowej województwa zachodniopomorskiego. Inwestycja ta umocni pozycję polskich portów na tle europejskiej i światowej konkurencji.
• Projekt obejmuje budowę toru podejściowego, stanowiącego główny element infrastruktury nowego terminalu.
• Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na kilkanaście miliardów złotych, co podkreśla jej ogromne znaczenie dla rozwoju portu oraz regionu.
• Terminal (zajmie powierzchnię ok. 70 hektarów) będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów, a pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów pozwoli na przeładunek od 1,5 do 2 mln TEU rocznie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opracował ogólną koncepcję inwestycji, której ważnym założeniem jest dbałość o środowisko naturalne. Projekt terminalu został zaplanowany w taki sposób, aby jego oddziaływanie na otoczenie było jak najmniejsze. Wybór lokalizacji uwzględniał również aspekty ekologiczne, co miało istotne znaczenie zarówno dla ochrony przyrody, jak i komfortu mieszkańców dzielnicy Warszów w Świnoujściu. Naturalna bariera w postaci lasu będzie stanowić osłonę, ograniczając wpływ inwestycji na pobliską społeczność.
Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, Hanna Mojsiuk, podkreśla, że rozwój portu nie może odbywać się kosztem turystyki, lecz Świnoujście może połączyć rolę silnego portu i atrakcyjnej destynacji turystycznej. Jej zdaniem kluczowe jest ścisłe współdziałanie rządu i samorządu w realizacji projektu.
Inwestycja realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, będzie jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Terminal zostanie zlokalizowany na wschód od gazoportu i wyposażony w nowoczesny, niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy zgodny z najwyższymi normami ekologicznymi.
Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL i ekspertka ds. transportu, spedycji i logistyki, wskazuje, że terminal wzmocni gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz sektor TSL. Podkreśla znaczenie transportu intermodalnego jako przyszłości europejskiej logistyki, wskazując, że wciąż pozostaje on w cieniu transportu drogowego.
– Świnoujście staje się jednym z kluczowych węzłów gospodarczych w Polsce. Widzimy ogromny potencjał tej inwestycji i z nadzieją patrzymy na rozwój terminala oraz całej infrastruktury transportowej w regionie – mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.
Eksperci podkreślają, że dynamiczny rozwój portowej infrastruktury poprawia sytuację firm transportowych i logistycznych. Zwracają również uwagę na potrzebę zwiększenia powierzchni magazynowej i budowy suchego terminala przeładunkowego w województwie zachodniopomorskim.
Budowa terminala ma zakończyć się do końca 2028 roku.

Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie