W Świnoujściu powstanie nowy, wielki terminal kontenerowy ZMPSŚ

W Świnoujściu powstanie nowy, wielki terminal kontenerowy

Orzech
Orzech
REKLAMA

Szykuje się kolejna wielka inwestycja w województwie zachodniopomorskim. Finalna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu została podjęta, co stanowi bardzo ważny krok w rozwoju infrastruktury portowej województwa zachodniopomorskiego. Inwestycja ta umocni pozycję polskich portów na tle europejskiej i światowej konkurencji.

Projekt obejmuje budowę toru podejściowego, stanowiącego główny element infrastruktury nowego terminalu.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na kilkanaście miliardów złotych, co podkreśla jej ogromne znaczenie dla rozwoju portu oraz regionu.

Terminal (zajmie powierzchnię ok. 70 hektarów) będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów, a pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów pozwoli na przeładunek od 1,5 do 2 mln TEU rocznie.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście opracował ogólną koncepcję inwestycji, której ważnym założeniem jest dbałość o środowisko naturalne. Projekt terminalu został zaplanowany w taki sposób, aby jego oddziaływanie na otoczenie było jak najmniejsze. Wybór lokalizacji uwzględniał również aspekty ekologiczne, co miało istotne znaczenie zarówno dla ochrony przyrody, jak i komfortu mieszkańców dzielnicy Warszów w Świnoujściu. Naturalna bariera w postaci lasu będzie stanowić osłonę, ograniczając wpływ inwestycji na pobliską społeczność.

Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, Hanna Mojsiuk, podkreśla, że rozwój portu nie może odbywać się kosztem turystyki, lecz Świnoujście może połączyć rolę silnego portu i atrakcyjnej destynacji turystycznej. Jej zdaniem kluczowe jest ścisłe współdziałanie rządu i samorządu w realizacji projektu.

Inwestycja realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, będzie jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Terminal zostanie zlokalizowany na wschód od gazoportu i wyposażony w nowoczesny, niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy zgodny z najwyższymi normami ekologicznymi.

REKLAMA

Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL i ekspertka ds. transportu, spedycji i logistyki, wskazuje, że terminal wzmocni gospodarkę Pomorza Zachodniego oraz sektor TSL. Podkreśla znaczenie transportu intermodalnego jako przyszłości europejskiej logistyki, wskazując, że wciąż pozostaje on w cieniu transportu drogowego.

– Świnoujście staje się jednym z kluczowych węzłów gospodarczych w Polsce. Widzimy ogromny potencjał tej inwestycji i z nadzieją patrzymy na rozwój terminala oraz całej infrastruktury transportowej w regionie – mówi prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

Eksperci podkreślają, że dynamiczny rozwój portowej infrastruktury poprawia sytuację firm transportowych i logistycznych. Zwracają również uwagę na potrzebę zwiększenia powierzchni magazynowej i budowy suchego terminala przeładunkowego w województwie zachodniopomorskim.

Budowa terminala ma zakończyć się do końca 2028 roku.

ZMPSŚ
ZMPSŚ

Źródło: Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA