W Świnoujściu powstaje Terminal Instalacyjny offshore wind Orlen Neptun

W Świnoujściu powstaje Terminal Instalacyjny offshore wind

FILMY+ZDJĘCIA
REKLAMA

Trwają prace związane z budową Terminala Instalacyjnego na potrzeby Morskich Farm wiatrowych w Świnoujściu. Inwestycja jest realizowana przez Budimex dla spółki Orlen Neptun. Zaawansowanie prac sięga 50%. Prace przebiegają zgodnie z planem.

Realizacja inwestycji została podzielona na dwie części, tj. hydrotechniczną i lądową. W części lądowej inwestycji, za którą odpowiada ORLEN Neptun jako Inwestor oraz Budimex S.A. jako Generalny Wykonawca, powstają nowe powierzchnie składowe dla elementów morskich turbin wiatrowych takich jak wieże, łopaty i gondole o łącznej powierzchni około 17 ha, infrastruktura komunikacyjna, a także nowe budynki: administracyjno-biurowy oraz warsztatowy dedykowany dla klientów terminala.

– Budowa nowych placów składowych wiązała się z wykonaniem robot ziemnych: wykopów w ilości 116 tys. m3 oraz nasypu które są zakończone. Obecnie wykonywane są warstwy konstrukcyjne nawierzchni z kruszywa wzmacnianego georusztem. Na budowę dostarczono łącznie 176 tys. ton komponentów składowych, z których wykonano 300 tys. ton mieszanki 0/63, z której połowa czyli 150 tys. ton jest już wbudowana – mówi Sylwester Góra, Dyrektor Kontraktu Budimex.

Wykonano wzmocnienie wgłębne istniejącej płyty nabrzeża oraz terenów przyległych. Łącznie wywiercono 844 szt. pali CFA o łącznej długości 6 696 m oraz 1107 kolumn typu jet-grounting o łącznej długości 11 7903 m.

– Projektowane obiekty kubaturowe – budynek administracyjno-biurowy i warsztatowy są wykonane w stanie surowym – zamkniętym. Obecnie trwają roboty związane z montażem stolarki aluminiowej, roboty dekarskie oraz montaże instalacji wewnętrznych. Trwają również roboty branżowe związane z wykonywaniem kanalizacji: deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, elektrycznej i teletechnicznej – dodaje Sylwester Góra.

W najbliższych tygodniach Budimex S.A. planuje wykonywać w dalszym ciągu warstwy konstrukcyjne nawierzchni, sieci zewnętrzne oraz wewnętrze, roboty elewacyjne na budynku warsztatowym i roboty dekarskie na budynku biurowym.

Budimex S.A. rozpoczął realizację inwestycji w październiku 2023 roku. Budimex dokłada wszelkich starań, aby zakończyć prace do 31 grudnia 2024 roku.

Fot. Budimex S.A.
Fot. Budimex S.A.
Fot. Budimex S.A.
Fot. Budimex S.A.
Fot. Budimex S.A.
Fot. Budimex S.A.
REKLAMA

WIZUALIZACJE:

Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun
Orlen Neptun

ZMPSiŚ S.A. do realizacji części hydrotechnicznej zadania wybrał spółkę PORR S.A. Z kolei funkcję inżyniera kontraktu sprawuje firma Sweco Polska Sp. z o.o.

W ramach kontraktu PORR wykona rozbudowę nabrzeży nr 1 i 2 oraz pogłębienie kanału wejściowego i basenu portowego doprowadzającego statki do nabrzeża, wykona też konstrukcję nabrzeża nr 3 na długości ok. 300 metrów, co w przyszłości pozwoli na dalszy rozwój terminala instalacyjnego. Nabrzeża nr 1, 2 i 3 będą wobec dzisiejszych wysunięte na akwen Świny o docelowej głębokości technicznej 12,5 m. Nabrzeże nr 1 długość 249,2 m, nośność użytkowa 50 kN/mkw. dedykowane będzie obsłudze statków typu WTTV – Wind Turbine Transport Vessel o parametrach dł. 220 m, szer. 50,0 m, zanurzeniu 11,0 m. Nabrzeże nr 2, długość 245,8 m, nośność użytkowa od 50 do 250 kN/mkw. z 10 stanowiskami do scalania wież turbin wiatrowych o nośności 500 kN/mkw. przeznaczone do obsługi statków Wind Turbine Installation Vessel typu Jack-up o parametrach dł. ≤ 170 m, szer. ≤ 60 m. Z kolei nabrzeże nr 3 długość ok. 293,1 m, powierzchnia wraz z zalądowieniem ok. 32 030 mkw. Tutaj wykonane będzie umocnienie brzegu w celu zalądowienia, a w późniejszym etapie inwestycji dla budowy nabrzeża do obsługi statków. W rezultacie w pierwszym etapie inwestycji powstaną nowe nabrzeża o długości około 500 m i głębokości technicznej 12,5 m. Będą to nabrzeża z dziesięcioma stanowiskami do wstępnego montażu wież. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15 MW każda.

ZMPSiŚ S.A. otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA