Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu wszystkich prac – już jesienią tego roku – w zautomatyzowanym, ekologicznym i najnowocześniejszym obiekcie tego typu w Polsce i regionie serwisowanych będzie ponad 150 niskopodłogowych tramwajów.
Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów. Położonych zostało tu ponad 16 km torów. Wyposażona będzie w inteligentny system sterowania i – jako pierwsza w Polsce – zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii.
– Część energii w zajezdni będzie pozyskiwana za pośrednictwem pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Będzie też zautomatyzowana, co pomoże w oszczędzaniu energii. Pomyśleliśmy również o zieleni – po zakończeniu prac będzie tu aż 20 proc. powierzchni czynnie biologicznej. Nie tylko rozchodnik na torach, ale również pnącza m.in. na ścianach budynków – podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
– Warto przypomnieć, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania unijnego. Koszt jej budowy to prawie 700 milionów złotych, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych. To pokazuje, jak ważne są pieniądze z Unii Europejskiej do tego, żeby Warszawa i cała Polska mogły się rozwijać – wyjaśnia Trzaskowski.
Automatyczna i inteligentna
Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.
Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.
Automatyka w obiekcie pozwoli oszczędzić ich czas. Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania czynności w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. To suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.
Ekologia i zieleń
Zajezdnia Annopol jest zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.
W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki, jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowiska oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika.
Wykonawcą jest konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość umowy to: 689 mln zł. Budowa jest współfinansowana ze środków UE. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.






![W Warszawie powstaje 150-metrowy AFI Tower [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/251/123/77563_100x70.jpg)

![Nowa hala już działa. Postępy przy rozbudowie kompleksu AMBEREXPO w Gdańsku [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/44/44/686636_100x70.jpg)








![[Wrocław] Muzeum, sala koncertowa i targ - propozycje TUMW na przyszłość zajezdni Dąbie](https://investmap.pl/_i/image/254/126/4350_100x70.jpg)
![We Wrocławiu trwa budowa Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/156/28/51868_100x70.jpeg)

![Wrocław: Powstaje nowa Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/255/127/51455_100x70.jpeg)
![[Warszawa] TYNKBUD-1 z nową inwestycją na Woli](https://investmap.pl/_i/image/74/74/6474_100x70.jpg)
![Jak postępują prace na budowie TAT na Nowy Dwór? [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/70/70/51014_100x70.jpeg)

![[Wrocław] Firma telekomunikacyjna w biurowcu West Link we Wrocławiu](https://investmap.pl/_i/image/28/28/24860_100x70.jpg)
