W Warszawie powstaje najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w naszej części Europy Fot. Ewelina Lach / UM Warszawa

W Warszawie powstaje najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w naszej części Europy

FILM
Orzech
Orzech
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Budowa zajezdni tramwajowej na Annopolu dobiega końca. Po zakończeniu wszystkich prac – już jesienią tego roku – w zautomatyzowanym, ekologicznym i najnowocześniejszym obiekcie tego typu w Polsce i regionie serwisowanych będzie ponad 150 niskopodłogowych tramwajów.

Zajezdnia na Annopolu zajmuje powierzchnię niemal 12 hektarów. Położonych zostało tu ponad 16 km torów. Wyposażona będzie w inteligentny system sterowania i – jako pierwsza w Polsce – zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii.

– Część energii w zajezdni będzie pozyskiwana za pośrednictwem pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych. Będzie też zautomatyzowana, co pomoże w oszczędzaniu energii. Pomyśleliśmy również o zieleni – po zakończeniu prac będzie tu aż 20 proc. powierzchni czynnie biologicznej. Nie tylko rozchodnik na torach, ale również pnącza m.in. na ścianach budynków – podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

– Warto przypomnieć, że nie byłoby tej zajezdni bez finansowania unijnego. Koszt jej budowy to prawie 700 milionów złotych, z czego 85 proc. pochodzi z funduszy unijnych. To pokazuje, jak ważne są pieniądze z Unii Europejskiej do tego, żeby Warszawa i cała Polska mogły się rozwijać – wyjaśnia Trzaskowski.

Automatyczna i inteligentna

Zajezdnia na Annopolu jest wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać.

Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu.

Automatyka w obiekcie pozwoli oszczędzić ich czas. Na przykład ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania czynności w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. To suma zbliżona do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM

Ekologia i zieleń

Zajezdnia Annopol jest zasilana w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

W zajezdni nie zabraknie również zieleni. Niektóre budynki, jak i ekrany akustyczne zostaną pokryte pnączami, zaprojektowano też zielone torowiska oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika.

Wykonawcą jest konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość umowy to: 689 mln zł. Budowa jest współfinansowana ze środków UE. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM
Zobacz więcej o inwestycji
Chcesz dobrych darmowych teści? NIE BLOKUJ REKLAM