Trendy światowego outsourcingu były tematem konferencji – Eastern Europe Shared Services – zorganizowanej przez Shared Services & Outsourcing Network (SSON) w Warszawie.
Wydarzenie było okazją do omówienia pięciu kluczowych trendów globalnego outsourcingu, które w istotny sposób wpływają na jakość dostarczanych usług dla biznesu w poszczególnych rejonach świata. Optymalizacja procesu obsługi, digitalizacja i mobilność, analiza danych, automatyzacja oraz rozwijanie nowych umiejętności i zasobów wiedzy to strategiczne kwestie analizowane na forum. Podczas spotkania można było dowiedzieć się, jak centra SSC/BPO zlokalizowane w Europie Środkowej i Wschodniej radzą sobie z tymi wyzwaniami.
Podczas, gdy cięcie kosztów pozostaje podstawowym priorytetem dla całego sektora, w krajach regionu CEE outsourcing postrzegany jest także w innym aspekcie. W kontekście możliwości, jakie stwarza dla rozwoju standaryzacji i transformacji na poziomie procesu. Europa Centralna wyznacza kierunek innym regionom, jeśli idzie o standaryzację procesów obsługi, która jest przecież jednocześnie miarą wydajności pracy. Należy zauważyć, że takie podejście pozwala zaoferować wyższej jakości usługi z wartością dodaną.
Zaprezentowane na konferencji analizy potwierdzają, że w ostatnich latach znacząco wzrosła świadomość i zaufanie biznesu do sektora BPO/SSC jako partnera zdolnego do dostarczenia zaawansowanych usług. Ewolucja dokonująca się na przestrzeni ostatnich lat wpłynęła również na zmianę charakteru relacji z klientami, które w znacznie większym stopniu opierają się teraz na współpracy, a nie jak wcześniej wyłącznie na obsłudze.
Raport SSON mówi, że Europa Zachodnia i Środkowo-Wschodnia wiodą prym we wdrażaniu rozwiązań pomocnych w zarządzaniu dostawcami. Centra europejskie wyprzedzają także inne w implementacji rozwiązań służących fakturowaniu. W tej dziedzinie Europie dotrzymuje kroku jeszcze tylko rejon Azji i Pacyfiku. Centra zlokalizowane w rejonie CEE zdecydowanie wybijają się natomiast, jeśli chodzi o wykorzystanie narzędzi Business Intelligence.
Na światowej mapie outsourcingu Polska zajmuje szczególną pozycję. Potwierdzają to rankingi, według których nasz kraj jest obecnie najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie do lokowania centrów usług biznesowych. Raport 2015 Tholons TOP 100 Outsoricng Destinations po raz kolejny plasuje Kraków na pozycji europejskiego lidera spośród najlepszych na świecie lokalizacji dla sektora. Należy podkreślić, że w porównaniu z najwyżej ocenianymi miastami, zlokalizowanymi w Indiach, na Filipinach, czy Malezji, Polska oferuje nie tylko wysoki poziom świadczonych usług, ale także stabilne i bezpieczne środowisko pracy.
Rozwój nowoczesnych usług dla biznesu w naszym kraju pociąga za sobą widoczny wzrost popytu na powierzchnię biurową. Sektor jest największym najemcą biur w miastach regionalnych, w których jak wynika z danych firmy doradczej Walter Herz, w pierwszej połowie bieżącego roku odnotowany został rekordowy popyt na powierzchnię biurową. – W Krakowie, głównym ośrodku outsourcingu w Polsce, do połowy roku wynajęta została powierzchnia stanowiąca większość wolumenu najmu odnotowanego w całym 2014 roku. Należy przy tym zaznaczyć, że stolica Małopolski może się pochwalić najniższym odsetkiem wolnej powierzchni biurowej spośród dużych miast. Z kolei w Poznaniu w pierwszym półroczu br. wynajęte zostało więcej biur niż w całym roku ubiegłym – zwraca uwagę Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz.
Z raportu Walter Herz wynika, że centra BPO/SSC największe zapotrzebowanie na powierzchnię biurową zgłaszają w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Trójmieście i aglomeracji katowickiej. Analizy Walter Herz wskazują także, że sektor jest coraz bardziej aktywnym najemcą biur w mniejszych ośrodkach miejskich. – Firmy świadczące usługi dla biznesu rozwijają swoją działalność i poszukują powierzchni biurowej również w takich miastach jak Łódź, Lublin, Szczecin, Toruń, Olsztyn, Bydgoszcz czy Rzeszów. Sektor wchodzi również do miast satelitarnych dużych aglomeracji. Przykładem może być tu położony 100 km od Warszawy – Radom, który oferuje komunikację lotniczą – informuje Bartłomiej Zagrodnik.
Outsourcing to najdynamiczniej rozwijający się segment polskiej gospodarki. W najbliższym czasie przewiduje się jego wzrost na poziomie 15-20 proc. W branży zatrudnionych jest już ponad 150 tys. osób w największych miastach w kraju.