Warszawa Zachodnia – budowa łącznika i zmiany w komunikacji podmiejskiej [MAPY]

Orzech

Połączenie między liniami warszawskiej średnicy dalekobieżnej i podmiejskiej, to jeden z istotnych elementów przebudowy Warszawy Zachodniej. Specjalny łącznik umożliwi przebudowę stacji i usprawni ruch kolejowy w stolicy. Zakres prac od 19 grudnia wymaga znacznych zmian w rozkładzie jazdy na linii podmiejskiej. Największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie to projekt za ok. 2 mld zł netto, współfinansowany ze środków unijnych POIiŚ.

Utrzymane jest kursowanie pociągów i obsługa podróżnych na sześciu peronach Warszawy Zachodniej. Od 19 grudnia koło przystanku Warszawa Ochota wykonawca rozpocznie budowę łącznika pomiędzy podmiejską linią średnicową a dalekobieżną linią średnicową. Prace obejmą montaż specjalnych ściany typu „larsen” przy nasypie linii średnicowej na wysokości wiaduktu kolejowego koło Warszawy Głównej. Następnie wykonany będzie mur oporowy oraz łącznik torów linii dalekobieżnej. Docelowo powstanie łącznik między torami dalekobieżnymi a podmiejskimi. Bezpieczeństwo i zakres prac wymagają strefy bezpieczeństwa. Dlatego ruch pociągów będzie zachowany, ale na jednym z dwóch torów linii podmiejskiej.

Budowa nowych połączeń usprawni planowanie i ruch pociągów podczas dalszych etapów robót na stacji Warszawa Zachodnia. Wprowadzone rozwiązanie zwiększy możliwości organizacji przewozów po zakończeniu inwestycji na linii średnicowej.

Zmiany w komunikacji na podmiejskiej linii średnicowej

Prace, w uzgodnieniu z przewoźnikami, zaplanowano od 19 grudnia 2022 do 8 stycznia 2023 r. Zmiany w komunikacji obejmują podmiejską linię średnicową. Połączenia w obu kierunkach na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Śródmieście – Warszawa Wschodnia będą po jednym torze - z wyjątkiem utrzymania dwutorowego połączenia na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion.

Część pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zostanie skrócona lub odwołana. Niektóre kursy zostaną skierowane przez Warszawę Centralną. Dwutorowe połączenie Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion ułatwi dojazd do metra.

Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność oraz oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Kompleksowo przebudowywane są obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, tory, rozjazdy i sieć trakcyjna.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” wart jest ok. 2 mld zł netto.

Źródło: PKP PLK