Jak podaje Cushman & Wakefield mediolańska Via Montenapoleone, gdzie czynsze wzrosły w ostatnich dwóch latach prawie o jedną trzecią, wyprzedziła nowojorską Piątą Aleję, zostając najdroższą lokalizacją handlową świata. Warszawski Nowy Świat utrzymuje 35. pozycję.
To pierwszy raz, gdy ulica handlowa z Europy znalazła się na szczycie globalnego rankingu opublikowanego w już 34. edycji flagowego raportu firmy „Main Streets Across the World” (Główne ulice handlowe świata). Prezentuje on zestawienie najdroższych ulic handlowych na poszczególnych rynkach w oparciu o dane własne Cushman & Wakefield dotyczące czynszów bazowych w 138 najlepszych w swojej klasie lokalizacjach, z których wiele związanych jest z sektorem towarów luksusowych.
Via Montenapoleone, utożsamiana z modą i luksusem, w ostatnich latach stopniowo awansowała w rankingach, zdobywając drugie miejsce po raz pierwszy w 2023 roku. Czynsze w tej lokalizacji wzrosły w ostatnich 12 miesiącach o 11% do 2047 USD/st. kw./rok, natomiast przy Piątej Alei utrzymały się drugi rok z rzędu na stabilnym poziomie 2000 USD/st. kw./rok. Oprócz wciąż dużego zainteresowania najemców w warunkach ograniczonej podaży, kolejnym czynnikiem, który przyczynił się do umocnienia się Via Montenapoleone w zestawieniu, był wzrost kursu euro wobec dolara.
– Choć e-commerce odgrywa istotną rolę w strategii omnichannelowej, to klienci nawiązują więź z daną marką właśnie w tradycyjnych sklepach. W efekcie wskaźniki pustostanów pozostają na wyjątkowo niskich poziomach, co przekłada się na wysokość czynszów, które sieci handlowe są gotowe zapłacić, aby pozyskać i utrzymać wynajmowaną powierzchnię – komentuje Robert Travers, dyrektor działu nieruchomości handlowych w regionie EMEA, Cushman & Wakefield.
Po raz kolejny jedyną polską ulicą handlową, która zakwalifikowała się do zestawienia, jest warszawski Nowy Świat, który zanotował wzrost czynszów o 15% r/r. Stawka w tej stołecznej lokalizacji wynosi 1032 EUR/mkw./rok, co drugi rok z rzędu plasuje Nowy Świat na 35. miejscu wśród najdroższych ulic na świecie.
– „Specyfika Nowego Światu, który został zdominowany przez najemców gastronomicznych i drobne usługi, niejako oddaje charakter innych ulic handlowych w polskich aglomeracjach. Widać na tym polu jednak sukcesywne zmiany.
W Warszawie przeciwwagą dla oferty Nowego Światu staje się ulica Mokotowska i Plac Trzech Krzyży. Obie te lokalizacje zanotowały w ostatnim czasie ciekawe handlowe otwarcia, które potwierdzają, że w Polsce jest popyt i przestrzeń na kreowanie atrakcyjnej oferty poza centrami handlowymi, które przez ostatnie lata były uznawane za najważniejsze miejsca zakupowe i pierwszy wybór polskich konsumentów.
To właśnie portfel najemców skupionych przy danej ulicy świadczy o jej jakości, a niewątpliwym sygnałem, że staje się ona destynacją zakupową, jest obecność marek modowych. Aby jednak zmiany w kierunku zwiększenia różnorodności lokalizacji handlowych w Polsce przyspieszyć, potrzebne są pewne modyfikacje dotyczące chociażby procesów najmu przy ulicach handlowych.
Obecnie nie przystają one do biznesowych realiów, są zawiłe i często trwają stanowczo zbyt długo, co może niestety zniechęcać firmy do otwarcia swoich sklepów w tego typu miejscach. Odnosi się to przede wszystkim do lokali znajdujących się w nieruchomościach należących do miasta” – komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Poland, Cushman & Wakefield.