Wielki terminal T5 w Gdańsku wesprze morską energetykę wiatrowąMateriały prasowe

Wielki terminal T5 w Gdańsku wesprze morską energetykę wiatrową

Orzech
Orzech
REKLAMA

Spółka Ocean Winds oraz należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 podpisały umowę rezerwacyjną, która umożliwi wykorzystanie terminala T5 do budowy morskiej farmy wiatrowej BC-Wind z portfela Ocean Winds. Elektrownia Wiatrowa Baltica-2, która buduje morską farmę wiatrową Baltica 2, będzie dzierżawić przestrzeń portową w Gdańsku. Na powierzchni ponad 21 hektarów powstanie terminal instalacyjny T5. Zostanie on wykorzystany na etapie instalacji turbin dla projektu Baltica 2 w 2027 roku.

• Umowa rezerwacyjna podpisana z BC-Wind, projektem realizowanym przez Ocean Winds w Polsce, jest pierwszym krokiem do wypracowania ostatecznych umów poddzierżawy tych terenów portowych

• Ocean Winds chce skorzystać z terminala T5 w 2028 roku jako zaplecza instalacyjnego dla morskich turbin wiatrowych w ramach projektu BC-Wind

– W Gdańsku powstaje terminal T5 – jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie, który stanie się kluczowym ogniwem w realizacji ambitnego programu rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Jego znaczenie podkreśla fakt, że będzie wykorzystywany nie tylko przy budowie największej inwestycji OZE w kraju – farmy wiatrowej Baltica 2 – ale także przez inne projekty offshore wind, zarówno polskie, jak i międzynarodowe – powiedział Dariusz Marzec, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

– Podpisana umowa rezerwacyjna to kolejny, bardzo istotny kamień milowy w rozwoju całego sektora offshore na Bałtyku. Ogromne zainteresowanie korzystaniem z terminala T5 potwierdza nie tylko potencjał tej inwestycji, ale i pozycję Grupy PGE jako lidera transformacji energetycznej. To również silny impuls rozwojowy dla regionu Pomorza oraz szansa na dynamiczny rozwój łańcucha dostaw z udziałem krajowych firm. Co najmniej przez najbliższe 10-15 lat terminal T5 w Gdańsku będzie działał dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, a po tym czasie będzie wykorzystywany w zależności od przyszłych potrzeb rynku – dodał Dariusz Marzec.

– Udostępnienie terminala T5 kolejnemu projektowi po zakończeniu instalacji dla Baltica 2 wpisuje się w długofalową strategię maksymalizacji wykorzystania zasobów portowych oraz budowania trwałych fundamentów dla rozwoju polskiego rynku offshore wind. To rozwiązanie zgodne z najlepszymi praktykami rozwiniętych rynków morskiej energetyki wiatrowej, które pozwala efektywnie wykorzystywać dostępne zasobyi wzmacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza w transformacji energetycznej regionu – skomentował Ulrik Lange, Vice President & Managing Director Baltica 2, Ørsted.

– Z satysfakcją obserwujemy, jak rozwój morskiej energetyki wiatrowej przyczynia się do dynamicznego rozwoju polskich portów oraz zwiększania ich znaczenia w procesie transformacji energetycznej. Terminal T5 w Gdańsku spełnia wszystkie nasze wymagania techniczne, harmonogramowe i lokalizacyjne, co stanowi solidną podstawę do sprawnej realizacji zaplanowanych działań. Cieszymy się, że oba porty instalacyjne, z których będziemy korzystać, zlokalizowane są w Polsce – wybór ten był dla nas świadomym priorytetem. Realizacja projektu morskiej farmy wiatrowej BC-Wind wzmacnia lokalny łańcuch dostaw i wspiera rozwój kompetencji krajowego sektora offshore – powiedział Kacper Kostrzewa, Dyrektor Zarządzający w Polsce, Ocean Winds.

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe

Jakie są parametry techniczne T5?

• T5 stanowić ma przedłużenie istniejącego terminalu T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk, znajdujące się na Zatoce Gdańskiej.

• W tym celu trzeba będzie pokryć lądem przestrzeń morską o powierzchni ponad 21 ha.

REKLAMA

• W T5 znajdą się nabrzeża cumownicze do importu komponentów dostarczanych statkami oraz do eksportu statków instalacyjnych (wysyłka gotowych zestawów elektrowni wiatrowych na farmę) oraz 105-metrowa strefa Ro-Ro z rampą.

• Terminal wyposażony będzie w dwa nabrzeża. Jedno długości 451 metrów (od strony północno-zachodniej), będące przedłużeniem istniejącego nabrzeża terminalu T1, umożliwiające jednoczesną obsługę np. dwóch jednostek instalacyjnych. Z kolei od strony północnej powstanie 349-metrowe nabrzeże przeładunkowe.

• Natomiast, od strony południowo-wschodniej zaprojektowano drogę dostępową – z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.

Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe
Materiały prasowe

• W ramach budowy powstaną dwa nabrzeża przeładunkowe, stanowisko Ro-Ro wraz z dalbami cumowniczo-odbojowymi oraz plac składowo-manewrowy o łącznej powierzchni ok. 21 ha

• Przez pierwszych 10-15 lat, terminal będzie pełnić funkcję bazy na potrzeby instalacyjnej morskich farm wiatrowych OWSB (Offshore Wind Supply Base)

• Budowany w Gdańsku terminal posłuży do magazynowania, wstępnego montażu oraz instalowania na morzu elementów turbin dla projektu morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wspólnego projektu PGE i Ørsted

• Koszt całkowity przedsięwzięcia w Gdańsku to prawie 1,18 mld zł, w tym dofinansowanie unijne ponad 0,9 mld zł

Źródło: PGE Batlica

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA