Najtańsza oferta mieści się w budżecie, a najdroższa przekracza go o ponad 100 milionów złotych. Drogą łączącą obwodnicę Leśnicy z ulicą Kosmonautów kierowcy mają jeździć od połowy 2022 roku. Inwestycja obejmuje m.in. budowę niespełna 150-metrowego wiaduktu.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. otworzyły wczoraj, 27 marca, oferty w przetargu na budowę Osi Zachodniej. Mieliśmy je poznać 6 lutego, jednak WI czterokrotnie wydłużały termin ich składania z uwagi na liczne pytania potencjalnych wykonawców.
Zgłosiło się siedmiu zainteresowanych. Wszyscy zapewniają pięcioletnią gwarancję i rękojmię. Najmniej oczekuje konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) i Tormel Sp. z o.o. (partner) – 188 mln 794 tys. zł brutto (173 mln 948 tys. zł w zakresie gminy i 14 mln 845 tys. zł MPWiK). Kolejne propozycje przekraczają 200 mln zł. Najdroższą złożyło polsko-hiszpańskie konsorcjum czterech spółek, wśród których liderem jest Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. Wynosi 303 mln 651 tys. zł (282 mln 517 tys. zł gmina i 21 mln 133 tys. zł MPWiK). Miasto chce przeznaczyć na ten cel maksymalnie 199 mln 277 tys. zł (odpowiednio 186 mln 714 tys. zł oraz 12 mln 562 tys. zł). Analizuje oferty wykonawców. Zwycięzca będzie miał na realizację zadania dwa lata od dnia podpisania umowy.
materiały inwestora
Ponad cztery kilometry nowych dróg
Zamówienie jest podzielone na trzy części. Pierwsza obejmuje utworzenie jednojezdniowej Alei Stabłowickiej łączącej węzeł na skrzyżowaniu al. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i ul. Zbigniewa Brzezińskiego z Kosmonautów. Wykonawca zajmie się m.in. stworzeniem ronda w rejonie ul. Halickiej, 143-metrowego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, zatok autobusowych, przystanków oraz ścieżek dla pieszych i rowerzystów. Drugim zadaniem będzie rozbudowa części ul. Kosmonautów do układu dwujezdniowego w zakresie m.in. przebudowy skrzyżowań (z ul. Lewą, Grabową, Trójkątną i Fieldorfa), torowiska, a także ścieżek, zatok i przystanków. Ponadto zwycięzca przetargu utworzy nową ulicę (na terenie przewidzianym pod budowę szpitala) wraz z pętlą autobusową, przystankami i oświetleniem.
Ulica Kosmonautów ma mieć dwa pasy w obu kierunkach na odcinku od kąpieliska Glinianki do ul. Fieldorfa. Wzdłuż drogi powstanie 2,2 km zielonego torowiska. Inwestycja zakłada, zgodnie z decyzją środowiskową, postawienie ekranów akustycznych.
– Skorzystają nie tylko kierowcy, ale także piesi, rowerzyści i pasażerowie MPK – zapewnia Jacek Sutryk, prezydent miasta. – W sumie wybudujemy 4,2 kilometra nowych dróg, 5675 m ścieżek rowerowych, 5875 m chodników, 1050 m ciągów pieszo-rowerowych.
Więcej wizualizacji w galerii.
Duże opóźnienie i wzrost kosztów
O Alei Stabłowickiej pisaliśmy w kwietniu 2017 roku. Wówczas Wrocław otrzymał unijną dotację na budowę alei wraz z Osią Inkubacji, w wysokości 233 mln zł. Zgodnie z planami koszt całego projektu zamknąłby się w 297 mln zł, z czego realizacja Alei Stabłowickiej pochłonęłaby około 129 mln zł. Roboty budowlane przy niej miały ruszyć w marcu 2018 roku i potrwać do czerwca 2019 r.
– Aleja Stabłowicka, o długości około 1,8 kilometra, będzie drogą jednojezdniową. Projekt obejmuje też poszerzenie ulicy Kosmonautów do dwóch jezdni – na odcinku około 1,1 km, od wlotu Alei Stabłowickiej w kierunku centrum miasta – zapowiadał Wojciech Kaim z Wrocławskich Inwestycji.
We wrześniu 2018 roku donosiliśmy, że realizacja inwestycji się opóźnia (obwodnicę Leśnicy też oddano do użytku, w październiku 2018 r., z opóźnieniem – ponad rocznym). Powodem były problemy z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń. Projekt był już wówczas gotowy. Przygotowywało go, od początku 2017 roku, konsorcjum firm Egis Polska Inżynieria i BBKS-Projekt Sp. z o.o. Otrzymały przeszło 2 mln zł.
mat. inwestora