Realizacja nowej trasy, z Kępy Mieszczańskiej do ulicy Milenijnej, pochłonie ponad 270 milionów złotych. Prace warte przeszło 120 milionów prowadzi już Budimex. Inwestycję skończy Pro-Tra Building w 2022 roku.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły dzisiaj, 26 maja, przetarg na podetap IB oraz etap II budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Starogroblowej – Długiej (od ul. Milenijnej do Władysława Jagiełły). Do 9 kwietnia zgłosiło się czterech chętnych. Maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach otrzymała wrocławska firma Pro-Tra Building Sp. z o.o. Oczekiwała 150 mln 272 tys. zł brutto (133 mln 396 tys. zł w zakresie gminy, 5 mln 239 tys. zł MPWiK, 1 mln 435 tys. zł grupy deweloperów Kępa Mieszczańska oraz 10 mln 201 tys. zł spółki zależnej Vantage Development S.A.).
Zwycięzca jako jedyny zmieścił się w budżecie wynoszącym 150 mln 319 tys. zł (odpowiednio 137 mln 80 tys. zł; 3 mln 792 tys. zł; 1 mln 481 tys. zł i 7 mln 965 tys. zł). Na realizację zadania będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków europejskich.
Ścieżki rowerowe i zielone torowisko
Urzędnicy podzielili zamówienie na cztery części. Pierwsza (zakres gminy i MPWiK) obejmuje dokończenie realizowanego już torowiska. Druga dotyczy przebudowy ul. Popowickiej z Wejherowską, Zajęczą oraz Białowieską, a także utworzenie ścieżek rowerowych po południowej stronie Popowickiej na odcinku od skrzyżowania wspomnianych dróg (gmina i Vantage Development S.A. realizujący Port Popowice). Za pozostałe dwie części odpowiadają deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej (Archicom S.A., Echo Investment S.A., ICG Invest Sp. z o.o. oraz Milart Sp. z o.o.). Chodzi o remont fragmentu ul. Mieszczańskiej, a także o budowę lewo- i prawoskrętu z ul. Dmowskiego w kierunku Mieszczańskiej oraz montaż dwóch sygnalizatorów świetlnych. Autobusy będą korzystać z części nowej trasy – pozostała ma być tzw. zielonym torowiskiem.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała docelowo od skrzyżowania ul. Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
materiały prasowe
Ponad dwa lata opóźnień i miliony dopłaty
REKLAMA
Pierwszy przetarg na budowę całej trasy tramwajowej miasto ogłosiło w listopadzie 2017 roku. Zakładało, że wyda około 180 mln zł, a prace potrwają do końca września 2019 roku. Unieważniło jednak postępowanie w marcu dwa lata temu, ponieważ czterech potencjalnych wykonawców oczekiwało od 237,8 mln do 303,5 mln zł. Fiaskiem zakończył się także drugi przetarg, w którym chętni liczyli na 301,61-339,53 mln zł. To wymusiło podział inwestycji.
W lipcu 2018 roku magistrat rozpoczął poszukiwania wykonawcy pierwszego etapu. Miał być zrealizowany w latach 2018-2020. Jesienią urzędnicy planowali ogłosić przetarg na drugą fazę (zrobili dopiero 31 stycznia), do realizacji na lata 2019-2021.
UM Wrocławia
Wrocławskie Inwestycje wyłoniły w styczniu ubiegłego roku wykonawcę pierwszych prac. Prowadzi je Budimex S.A. za 122 mln 310 tys. zł (miasto wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planowali wydać 86 mln 184 tys. zł). Ma je skończyć z początkiem 2021 roku, a więc później, niż założyli w magistracie.
Zdjęcia i wizualizacje są dostępne w galerii.
Przetarg na TAT jeszcze w ocenie
Na rozstrzygnięcie czeka jeszcze przetarg na kolejną część trasy autobusowo-tramwajowej (TAT) łączącej Nowy Dwór z centrum miasta – odcinek od Parku Biznesu do ulicy Rogowskiej. W kwietniu informowaliśmy, że Wrocławskie Inwestycje przedstawiły listę ofert. Zgłosiło się kilku chętnych. Wszystkie oferty mieszczą się w budżecie, a najniższa jest tańsza o ponad 38 mln od kwoty, którą założyli w magistracie.