Urząd Zamówień Publicznych (UZP) zakończył kontrolę budowy nowej trasy tramwajowej na Popowice. Wynik jest pozytywny dla stolicy Dolnego Śląska. Oznacza to, że po formalnościach dokonanych przez Radę Miasta będzie można podpisać umowę z wykonawcą na rozpoczęcie prac w drugim etapie budowy od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej/Długiej do Milenijnej.
Kontrola przeprowadzana przez UZP odbywa się zawsze, kiedy w inwestycję zaangażowane są duże środki Unii Europejskiej, a budowa nowej trasy tramwajowej z Kępy Mieszczańskiej do ul. Milenijnej kosztować będzie ponad 150 mln zł.
- To niebagatelna kwota ponad 150 milionów złotych - poinformował prezydent miasta Jacek Sutryk na Facebooku, podkreślając również, że w jej zakres oprócz środków miasta Wrocław wchodzą także fundusze MPWiK i deweloperów.
FB
Tramwaj na Popowice jest jedną z najbardziej wyczekiwanych od lat inwestycji komunikacyjnych we Wrocławiu, bo poprowadzona w tej części Wrocławia nitka odciąży ul. Legnicką, którą obecnie kursują wszystkie tramwaje w kierunku Pilczyc, Kozanowa i Leśnicy. Inwestycja rozpoczęła się kilkanaście miesięcy temu i w tej chwili jej efekty efekty dotychczasowych prac budowlanych najlepiej widać przede wszystkim na ul. Długiej w okolicach wiaduktu kolejowego i marketu Kaufland.
materiały inwestora
Ze względu na to, że budowa linii tramwajowej na Popowice jest dofinansowana pieniędzmi z Unii Europejskiej, to konieczne było pozytywne przejście kontroli w Urzędzie Zamówień Publicznych. Tak też się stało, a to z oznacza, że miasto Wrocław może przystąpić do podpisania umowy z wykonawcą prac w drugim etapie budowy linii tramwajowej na Popowice - odcinku od ul. Jagiełły do Młodych Techników oraz od Starogroblowej/Długiej do Milenijnej.
UM Wrocławia
W ramach kolejnego etapu prac wybudowanych zostanie 3,1 km torowiska (w tym 1,45 km torowiska zielonego). Przebudowanych zostanie też 1560 metrów ulic, 10 skrzyżowań, wybudowane zostaną ścieżki rowerowe (4790 m), nowe chodniki (5220 m), ciągi pieszo-rowerowe (590 m) oraz instalacje podziemne m.in. sieć wodociągowa, MKT czy oświetlenie.
- Aby tramwaj mógł komfortowo przejechać nową trasą: wzmocnimy most Dmowskiego. Przy stacji Wrocław Popowice powstanie węzeł przesiadkowy dla pasażerów komunikacji miejskiej i PKP - napisał prezydent Sutryk.
REKLAMA
UM Wrocławia
Pro-Tra Building wybuduje pozostałe odcinki trasy na Popowice
Przypomnijmy, 26 maja rozstrzygnięto przetarg na podetap IB oraz etap II budowy trasy tramwajowej wzdłuż ul. Popowickiej, Starogroblowej – Długiej (od ul. Milenijnej do Władysława Jagiełły). Do 9 kwietnia zgłosiło się czterech chętnych. Maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach otrzymała wrocławska firma Pro-Tra Building Sp. z o.o. Oczekiwała 150 mln 272 tys. zł brutto (133 mln 396 tys. zł w zakresie gminy, 5 mln 239 tys. zł MPWiK, 1 mln 435 tys. zł grupy deweloperów Kępa Mieszczańska oraz 10 mln 201 tys. zł spółki zależnej Vantage Development S.A.).
Zwycięzca jako jedyny zmieścił się w budżecie wynoszącym 150 mln 319 tys. zł (odpowiednio 137 mln 80 tys. zł; 3 mln 792 tys. zł; 1 mln 481 tys. zł i 7 mln 965 tys. zł). Na realizację zadania będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy.
materiały prasowe
Ścieżki rowerowe i zielone torowisko
Urzędnicy podzielili zamówienie na cztery części. Pierwsza (zakres gminy i MPWiK) obejmuje dokończenie realizowanego już torowiska. Druga dotyczy przebudowy ul. Popowickiej z Wejherowską, Zajęczą oraz Białowieską, a także utworzenie ścieżek rowerowych po południowej stronie Popowickiej na odcinku od skrzyżowania wspomnianych dróg (gmina i Vantage Development S.A. realizujący Port Popowice). Za pozostałe dwie części odpowiadają deweloperzy z Kępy Mieszczańskiej (Archicom S.A., Echo Investment S.A., ICG Invest Sp. z o.o. oraz Milart Sp. z o.o.). Chodzi o remont fragmentu ul. Mieszczańskiej, a także o budowę lewo- i prawoskrętu z ul. Dmowskiego w kierunku Mieszczańskiej oraz montaż dwóch sygnalizatorów świetlnych. Autobusy będą korzystać z części nowej trasy – pozostała ma być tzw. zielonym torowiskiem.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała docelowo od skrzyżowania ul. Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej przez most Dmowskiego, Długą, Starogroblową i Popowicką do skrzyżowania z ul. Milenijną i Pilczycką.
Współpraca: Mariusz Bartodziej