Na początku 2013 roku ma się rozpocząć budowa przeprawy tymczasowej na Widawie, która przejmie obsługę mostu Widawskiego. Ten od dawna nadaje się do remontu, ale jego naprawę uda się zrealizować dopiero do końca 2015 roku. Do tego czasu kierowcy, jadący w stronę Poznania będą musieli przekraczać Widawę przed Psarami mostem tymczasowym.
Most Widawski wymaga natychmiastowej renowacji. O tym, że obok powstanie za milion złotych nowy most tymczasowy pisaliśmy niedawno. – Ograniczenia tonażowe nakazuje ostatnia ekspertyza techniczna obiektu. Skutkiem ich wprowadzenia byłoby zamknięcie mostu dla pojazdów ciężarowych, dla których alternatywą nie jest AOW ponieważ zjazd na nią znajduje się dopiero za mostem znajdującym się na trasie drogi krajowej nr 5 – mówi Ewa Mazur, rzeczniczka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Wiadomo, że most w ramach budowy Wrocławskiego Węzła Wodnego przejdzie modernizację do końca 2015 roku, do tego czasu jednak powinien być przejezdny dla ruchu tranzytowego. Uniemożliwia to jednak wynik ekspertyzy, który zaleca ograniczenie tonażu i eliminuje praktycznie ruch ciężarowy na przeprawie.
- Właśnie z tego powodu podjęto decyzję o budowie przeprawy tymczasowej. Projekt budowy mostu zastępczego dla dwóch kierunków ruchu został już opracowany, do 23 listopada swoje oferty cenowe złożą firmy zainteresowane jego wykonaniem - dodają urzędnicy ze ZDiUM.
Co dokładnie będzie musiał zrobić wykonawca?
- budowę drogi dojazdowej do tymczasowego obiektu inżynierskiego, w tym wycinkę drzew i krzewów kolidujących z inwestycją - dostawę i montaż konstrukcji tymczasowej mostu drogowego 2-jezdniowego o szerokości całkowitej przeprawy ok. 10,00 m
- wykonanie poszerzenia podpór - przyczółków istniejących po obiekcie inżynierskim dla wąskotorówki (stary most kolejowy),
- wykonanie wzmocnienia nabrzeża
- utrzymanie w całości objazdu do czasu rozpoczęcia przebudowy istniejącego mostu Widawskiego w ciągu ul. Sułowskiej - droga krajowa nr 5, tj. konserwacji tymczasowej konstrukcji mostu w sposób zapewniający bezpieczną eksploatację przez okres 3 lat,
- demontaż konstrukcji tymczasowej mostu drogowego 2-jezdniowego wraz z likwidacją dróg dojazdowych. Wybór wykonawcy, podpisanie umowy i realizacja prac winna nastąpić jeszcze w bieżącym roku, niemniej warunki pogodowe niezbędne do ułożenia nawierzchni bitumicznej wraz z podbudową betonową na dojazdach do mostu tymczasowego mogą to uniemożliwić
- absolutne minima technologiczne to sucha aura i plus 5 stopni C.