W ciągu 2 lat ulica Purkyniego między Muzeum Narodowym a skrzyżowaniem z ulicami Janickiego i Kraińskiego zostanie gruntownie przebudowana. Miasto właśnie ogłosiło oferty w przetargu na tę inwestycję. - W przyszłości jezdnie będą zwężone, chodniki poszerzone, pojawi się cichy asfalt, a ulica ma być drogą o uspokojonym ruchu, na której w symbiozie i poruszają się samochody, rowerzyści i piesi - mówią urzędnicy.
Zajmująca się modernizacją dróg w mieście spółka Wrocławskie Inwestycje właśnie otworzyła oferty w przetargu na przebudowę 500 metrów ulicy Purkyniego, od mostu Pokoju do skrzyżowania z ulicami Janickiego i Kraińskiego. Droga, która jest w fatalnym stanie od wielu lat i są na niej jeszcze ślady torowiska tramwajowego zostanie unowocześniona.
Starą, zapadniętą i dziurawą kostkę brukową zastąpi cicha nawierzchnia asfaltowa. Szeroka ulica zostanie częściowo zwężona, tak by więcej miejsca na chodnikach mieli piesi. Urzędnicy chcą by ulica stała się mini-deptakiem i przypominała nadodrzańskie bulwary, po których jednocześnie w symbiozie poruszają się piesi i rowerzyści. Z tą różnicą, że po Purkyniego wciąż będą poruszały się samochody. Co dokładnie się zmieni?
Na jezdni pojawią się m.in. wyniesione przejścia dla pieszych, co spowoduje spowolnienie ruchu. Samochody muszą się jednak tamtędy poruszać, by dojeżdżać do Muzeum Narodowego, Panoramy Racławickiej czy hotelu Radisson Blu. Parkingi przed niektórymi budynkami również będą przebudowane. Przed gmachem muzeum powstanie zielony skwer, który ma komponować się z sąsiednim, niedawno uporządkowanym i zagospodarowanym na nowo terenem przed Bastionem Ceglarskim zwanym też Wzgórzem Polskim. Wzdłuż jezdni zostaną wydzielone specjalne miejsca postojowe dla autokarów, które dowożą tutaj turystów.
Na zaprojektowanie ostatecznego kształtu przebudowy zwycięska firma będzie miała 6 miesięcy od wyłonienia wykonawcy, którego mamy poznać w pierwszej połowie listopada.
- Inwestycja mogłaby ruszyć latem 2013 roku, ale ponieważ będzie obejmowała również przebudowę sieci podziemnych czy budowę parkingów pod budynkami przylegającymi do ulicy, może potrwać do wiosny 2014 roku - mówi Marek Szempliński ze spółki Wrocławskie Inwestycje.
Do przteargu na kompleksową przebudowę ulicy Purkyniego zgłosiło się 5 firm. Najtaniej prace chce wykonać firma Skanska - za kwotę 8 mln 329 tysięcy złotych. GM Roads Polska wyceniła zadanie na 8 mln 665 tys. zł. Berger Bau Polska daje 8 mln 808 tys. zł., Heilit+Woerner 9 mln 692 tys. zł. Najdrożej przebudowę wycenia Bickardt Bau Polska, bo na 10 mln 850 tys. zł.