Coraz bliżej budowy łącznika drogowego na Muchoborze Wielkim, którym można byłoby dojechać do Smolca, omijając ulicę Gagarina. Nową drogę w całości sfinansuje prywatny inwestor.
Z inicjatywą budowy łącznika drogowego od ulicy Rakietowej do Żwirki i Wigury Zachodniej wyszła jesienią zeszłego roku firma deweloperska Omega Buildings, stawiająca mieszkania w Smolcu, do którego dojazd prowadzi właśnie przez Muchobór Wielki.
Pomysł popiera rada tego osiedla tłumacząc, że taki łącznik odciążyłby z ruchu ulicę Gagarina (to ulica osiedlowa), którą obecnie codziennie przejeżdża mnóstwo samochodów, jadących do i ze Smolca.
Rozpoczęcie budowy nastąpi prawdopodobnie w marcu 2017 roku.
– W pierwotnym planie istniała konieczność podpisania porozumienia o budowie łącznika pomiędzy deweloperem, gminą Kąty Wrocławskie i gminą Wrocław. Porozumienia nie chciała podpisać gmina Kąty Wrocławskie, bo miała inne podejście do sprawy i odmienny pogląd. Wydawało się, że deweloper będzie musiał wycofać się z inwestycji, ale z pomocą przyszło miasto Wrocław. Urzędnicy zaproponowali rozwiązanie, gdzie inwestor podpisze umowę tylko z gminą Wrocław. W tej chwili trwa opracowywanie projektu umowy – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Jarosław Góral, przewodniczący zarządu osiedla Muchobór Wielki.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, łącznik będzie gotowy w połowie przyszłego roku.
Wrocławscy urzędnicy już kilka miesięcy temu zaakceptowali projekt budowy łącznika, uwzględniający wszystkie uwagi, zgłoszone wcześniej przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Aby obniżyć koszty inwestycji, ustalono, że droga będzie mogła być wybudowana bez oświetlenia i chodnika.
Łącznik ma przebiegać po obecnych drogach serwisowych oraz dawnym odcinku ulicy Żwirki i Wigury. Nie trzeba będzie wykupywać żadnych gruntów. Inwestor musi jedynie uzgodnić warunki z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, do której należą drogi serwisowe. facebook.com/MuchoborWielki
Deweloper wyręczy miasto
Pierwotnie taki łącznik pomiędzy ulicą Rakietową oraz Żwirki i Wigury miał zbudować – jako element Osi Inkubacji, czyli drogi, która docelowo miałaby połączyć Bielany Wrocławskie z ulicą Średzką, a jej częścią stałaby się obwodnica Leśnicy – wrocławski magistrat. Tej inwestycji próżno jednak szukać w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym miasta na lata 2015-2019.
Na razie powstanie jedynie fragment Osi Inkubacji od centrum logistycznego Prologis do ulicy Rakietowej (niespełna kilometrowy odcinek od ulicy Granicznej do Prologis Park istnieje od kilku lat).
Prace już ruszyły – na długości około 300 metrów od wjazdu do Prologis powstaje konstrukcja drogi i ciąg pieszo-rowerowy.
– Natomiast na pozostałym odcinku o długości około 600 metrów do ulicy Rakietowej prace rozpoczną się po uzyskaniu decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), co powinno nastąpić do końca października. Zakończenie zadania planowane jest w drugiej połowie 2017 roku – pisze Joanna Niemiec, zastępca dyrektora Wydziału Inżynierii Miejskiej w magistracie, w piśmie do zarządu osiedla Muchobór Wielki.
Inwestycję z ramienia miasta prowadzi spółka Wrocławskie Inwestycje.