Jest decyzja: tunel na pl. Społecznym wzdłuż rzeki powstanie, ale będzie krótszy niż początkowo planowano - nie będzie prowadził pod ul. Pułaskiego. Auta wjadą do niego przed urzędem wojewódzkim, a wyjadą na wysokości pl. Wróblewskiego.
W wakacje rozstrzygnięty został przetarg o nazwie "Nowe zagospodarowanie Placu Społecznego we Wrocławiu - opracowanie koncepcji przebiegu docelowego układu drogowego". Od tego czasu miejscy planiści we współpracy z firmą Scott Wilson, która go wygrała ponownie rozważają jak po przebudowie ma wyglądać pl. Społeczny. Jednym z pierwszych efektów jest decyzja o tym, że tunel dla aut powstanie tylko będzie krótszy.
Pierwotna koncepcja zakładała, że tunelem tym przejedziemy od mostów: Pokoju i Grunwaldzkiego (wjazdy będą po południowej stronie Odry, co oznacza, że najpierw kierowcy przejadą most, a dopiero potem wjadą do tunelu) aż do skrzyżowania ulic Pułaskiego i Kościuszki.
- Zacznie się on w tym samym miejscu, czyli po zjeździe z mostów, ale nie będzie tak długi jak początkowo planowaliśmy. Kierowcy wyjadą z niego na wysokości pl. Wróblewskiego - potwierdza nasze informacje Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia ds. komunikacji. - Powód jest oczywisty: dłuższy tunel ze względów ruchowych jest nie potrzebny, a byłby dużo droższy i w budowie i w utrzymaniu - dodaje.
Tym samym wyjaśniła się zagadka z połowy września gdy ruszał remont ul. Pułaskiego, gdzie nie przewidziano miejsca dla wylotu tunelu, który miał się kończyć na wysokości skrzyżowania Pułaskiego i Kościuszki.
Śródmiejska Trasa Południowa zwana ''Śledziem''
Tunel wzdłuż rzeki - konkretnie Odry i Oławy - ma być najbardziej na północ wysuniętą częścią tzw. śledzia, czyli Śródmiejskiej Trasy Południowej. ''Śledź'' to ciąg ulic początkowo wymyślonych w parametrach zbliżonych do autostrady, która ma połączyć pl. Wróblewskiego przez okolice Sky Tower z pl. Strzegomskim z ominięciem centrum.
Według pierwszej koncepcji trasa miała być zbliżona do ul. Legnickiej, ale większość skrzyżowań miała być dwupoziomowa. Jednak miejscy planiści już z tego zrezygnowali:
- Kierować się będziemy raczej wzorem ul. Powstańców Śląskich, czyli tworzyć aleje - mówi Marek Żabiński.
Nie zmienia to jednak faktu, że na pl. Społecznym tunel powstanie. Jego wlot będzie wyglądał tak:
Wszystko wskazuje na to, że komunikacja na pl. Społecznym może wyglądać tak jak na filmiku, wrzuconym na YouTube przez radnych Rafała Dutkiewicza:
Co z tym placem Społeznym
A jak będzie wyglądał sam pl. Społeczny?
- W tej chwili za wcześnie żeby rozmawiać o szczegółach rozwiązań. Firma Scott Wilson wciąż pracuje nad pierwszym etapem, czyli wyznaczyć płaszcz, czyli poziom zero dla całego placu. To nie jest wcale proste, bo most Grunwaldzki jest wyżej, most Pokoju trochę niżej, jeszcze niżej jest Poczta, a dzisiejsze centrum komunikacyjne jeszcze niżej. Więc wyznaczenie tego poziomu zero jest bardzo ważne - tłumaczy Marek Żabiński.
Dzięki jego wyznaczeniu inwestorzy będą wiedzieli jak stawiać budynki, żeby pasowały one do całego planu. Scott Wilson zajmuje się także inwentaryzacją wszystkich sieci podziemnych: licznych tu magistral wodociągowych, kabli itd.
Nie chodzi jednak o projektowanie placu od nowa.
- Nawet jeśli niektóre szczegóły mogą się zmienić to trzymamy się pierwotnej koncepcji - zapewnia Żabiński.
Pierwotnej koncepcji, czyli planu zagospodarowania przestrzennego. Według niego ten teren ma się całkowicie zmienić (możecie to zobaczyć na ilustracji). Miejsce estakad zajmie kilkanaście nowych budynków w tym - vis-a-vis wylotu z mostu Grunwaldzkiego, na przedłużeniu Osi Grunwaldzkiej - galeria handlowa (tak wynika z planu zagospodarowania przestrzennego, którego miasto się trzyma.
Ci, którzy przez plac Społeczny będą chcieli dotrzeć do centrum, dojadą tam przez rondo, które powstanie tuż za mostem Grunwaldzkim, obok urzędu wojewódzkiego. A z niego nową, poszerzoną trasą wzdłuż parku Słowackiego aż do Podwala. To nie nowy pomysł, a odtworzenie przedwojennej trasy cesarskiej. Możecie to zobaczyć na tym filmie:
Autor: Bartłomiej Knapik