Zawieszone w połowie zeszłego roku negocjacje w sprawie projektu deweloperskiego na terenie Dworca Świebodzkiego wciąż nie zostały wznowione. I nadal nie wiadomo, jaki los czeka to przedsięwzięcie. – Obecnie prowadzone są analizy dotyczące kształtu i zakresu projektu – tłumaczą kolejarze.
O planowanym przez PKP projekcie deweloperskim na terenie Dworca Świebodzkiego słyszymy od dłuższego czasu. W marcu 2015 roku Xcity Investment, czyli spółka odpowiedzialna za projekty deweloperskie w grupie PKP, wybrała nawet inwestora – wrocławską firmę Archicom – do dalszych negocjacji w sprawie realizacji całego przedsięwzięcia.
Wstrzymane negocjacje
Kilka miesięcy później negocjacje wstrzymano. Przedstawiciele PKP tłumaczyli wtedy, że decyzja o zawieszeniu postępowania była spowodowana koniecznością przygotowania studium wykonalności oraz ustalenia, czy możliwe jest przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Wrocław Świebodzki.
– Teren przy Dworcu Świebodzkim ma bardzo duży potencjał. Chcemy go wykorzystać w jak największym stopniu. Ewentualne przywrócenie ruchu kolejowego może mieć znaczący wpływ na realizację inwestycji, stąd decyzja o wstrzymaniu postępowania – wyjaśniał wówczas Maciej K. Król, prezes Xcity Investment.
Kolejarze podkreślali, że ewentualne wznowienie ruchu pasażerskiego wpłynie zarówno na wartość gruntu, jak i na sposób zagospodarowania i kształtowanie się funkcji na tym terenie.
Wedle zapowiedzi PKP z sierpnia 2015 roku, postępowanie miało zostać wznowione w drugim kwartale 2016 roku, po przygotowaniu studium wykonalności.
– Xcity Investment zakłada wznowienie procesu z udziałem dotychczasowych, jak również nowych inwestorów – zapowiadali kolejarze.
Projekt pod znakiem zapytania
Jako że drugi kwartał 2016 roku już minął, zapytaliśmy PKP o stan przygotowań do realizacji projektu.
– Obecnie prowadzone są analizy dotyczące kształtu i zakresu projektu deweloperskiego, który pozwoli na zagospodarowanie terenu dworca Wrocław Świebodzki – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A.
Innymi słowy, wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowione postępowanie dotyczące wyboru inwestora ani czy na dworzec wrócą pociągi. A ostatnie decyzje PKP nie napawają optymizmem.
Kolej unieważnia postępowania
Pod koniec czerwca spółka Xcity Investment unieważniła bowiem cztery z sześciu postępowań ogłoszonych w październiku ubiegłego roku, które dotyczyły wyboru inwestorów dla nowych projektów deweloperskich na terenie całej Polski.
– Decyzja jest związana z rewizją strategii inwestycyjnej obejmującej zarówno projekty deweloperskie, jak również inwestycje infrastrukturalne w Grupie PKP – wyjaśniali przedstawiciele spółki.
Unieważniono postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla 13 projektów: dwóch w Warszawie (Centralna Park oraz Warszawa Włochy), projektu Katowice OMP oraz objętych jednym postępowaniem 10 projektów w mniejszych miastach (Bielsko-Biała, Chorzów, Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Skarżysko-Kamienna).
Jak informuje spółka Xcity Investment, pozostałe dwa postępowania (dotyczące nieruchomości przy Al. Jerozolimskich 140 oraz ul. Szczęśliwickiej 62 w Warszawie) będą kontynuowane, a ich harmonogram zostanie przesunięty o 3 miesiące.
Drugie życie Dworca Świebodzkiego
Teren, na którym PKP planuje we Wrocławiu projekt deweloperski ma 28 hektarów.
– Projekt obejmie realizację nowoczesnej zabudowy komercyjnej oraz mieszkaniowej, a także rewitalizację zabytkowego dworca kolejowego. W porozumieniu z lokalnymi władzami planowane jest również przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Dworzec Świebodzki. Inwestycja ma stworzyć nową przestrzeń społeczną dzięki wykorzystaniu atrakcyjnej lokalizacji w najstarszej części miasta – czytamy na stronie internetowej Xcity Investment.
Na Dworcu Świebodzkim mogą powstać centra handlowe, mieszkania czy biura. Łącznie 230 tys. metrów kwadratowych powierzchni komercyjnej i mieszkalnej.
Nowy plan dla okolicy
Ale planowane zmiany w tej okolicy obejmą nie tylko tereny należące do kolejarzy. W kwietniu 2016 roku wrocławscy radni uchwali nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulicy Braniborskiej i Nabycińskiej. Ma on wprowadzić zasady zagospodarowania terenu, które pozwolą podnieść prestiż tego miejsca. Obszar objęty planem ma około 8 hektarów.
– Podstawowe przeznaczenie terenu to oczywiście usługi. Tutaj dominuje już obecnie handel. Plan przylega do terenu, który w przyszłości będzie tzw. trasą Strzegomską – tłumaczył podczas sesji Rady Miejskiej Jacek Barski, dyrektor departamentu architektury i rozwoju w magistracie.
Urzędnicy tłumaczyli, że z uwagi na położenie przy planowanej trasie Strzegomskiej, którą będzie jeździł tramwaj na Nowy Dwór, powinna tam powstać reprezentacyjna zabudowa mieszkaniowo-usługowa, a także biurowa.
Wstrzymane negocjacje
Kilka miesięcy później negocjacje wstrzymano. Przedstawiciele PKP tłumaczyli wtedy, że decyzja o zawieszeniu postępowania była spowodowana koniecznością przygotowania studium wykonalności oraz ustalenia, czy możliwe jest przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Wrocław Świebodzki.
– Teren przy Dworcu Świebodzkim ma bardzo duży potencjał. Chcemy go wykorzystać w jak największym stopniu. Ewentualne przywrócenie ruchu kolejowego może mieć znaczący wpływ na realizację inwestycji, stąd decyzja o wstrzymaniu postępowania – wyjaśniał wówczas Maciej K. Król, prezes Xcity Investment.
Kolejarze podkreślali, że ewentualne wznowienie ruchu pasażerskiego wpłynie zarówno na wartość gruntu, jak i na sposób zagospodarowania i kształtowanie się funkcji na tym terenie.
Wedle zapowiedzi PKP z sierpnia 2015 roku, postępowanie miało zostać wznowione w drugim kwartale 2016 roku, po przygotowaniu studium wykonalności.
– Xcity Investment zakłada wznowienie procesu z udziałem dotychczasowych, jak również nowych inwestorów – zapowiadali kolejarze.
Projekt pod znakiem zapytania
Jako że drugi kwartał 2016 roku już minął, zapytaliśmy PKP o stan przygotowań do realizacji projektu.
– Obecnie prowadzone są analizy dotyczące kształtu i zakresu projektu deweloperskiego, który pozwoli na zagospodarowanie terenu dworca Wrocław Świebodzki – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A.
Innymi słowy, wciąż nie wiadomo, kiedy zostanie wznowione postępowanie dotyczące wyboru inwestora ani czy na dworzec wrócą pociągi. A ostatnie decyzje PKP nie napawają optymizmem.
Kolej unieważnia postępowania
Pod koniec czerwca spółka Xcity Investment unieważniła bowiem cztery z sześciu postępowań ogłoszonych w październiku ubiegłego roku, które dotyczyły wyboru inwestorów dla nowych projektów deweloperskich na terenie całej Polski.
– Decyzja jest związana z rewizją strategii inwestycyjnej obejmującej zarówno projekty deweloperskie, jak również inwestycje infrastrukturalne w Grupie PKP – wyjaśniali przedstawiciele spółki.
Unieważniono postępowania dotyczące wyboru inwestorów dla 13 projektów: dwóch w Warszawie (Centralna Park oraz Warszawa Włochy), projektu Katowice OMP oraz objętych jednym postępowaniem 10 projektów w mniejszych miastach (Bielsko-Biała, Chorzów, Elbląg, Kłodzko, Koło, Koszalin, Kutno, Łowicz, Oleśnica, Skarżysko-Kamienna).
Jak informuje spółka Xcity Investment, pozostałe dwa postępowania (dotyczące nieruchomości przy Al. Jerozolimskich 140 oraz ul. Szczęśliwickiej 62 w Warszawie) będą kontynuowane, a ich harmonogram zostanie przesunięty o 3 miesiące.
Drugie życie Dworca Świebodzkiego
Teren, na którym PKP planuje we Wrocławiu projekt deweloperski ma 28 hektarów.
– Projekt obejmie realizację nowoczesnej zabudowy komercyjnej oraz mieszkaniowej, a także rewitalizację zabytkowego dworca kolejowego. W porozumieniu z lokalnymi władzami planowane jest również przywrócenie ruchu kolejowego do stacji Dworzec Świebodzki. Inwestycja ma stworzyć nową przestrzeń społeczną dzięki wykorzystaniu atrakcyjnej lokalizacji w najstarszej części miasta – czytamy na stronie internetowej Xcity Investment.
Na Dworcu Świebodzkim mogą powstać centra handlowe, mieszkania czy biura. Łącznie 230 tys. metrów kwadratowych powierzchni komercyjnej i mieszkalnej.
Nowy plan dla okolicy
Ale planowane zmiany w tej okolicy obejmą nie tylko tereny należące do kolejarzy. W kwietniu 2016 roku wrocławscy radni uchwali nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulicy Braniborskiej i Nabycińskiej. Ma on wprowadzić zasady zagospodarowania terenu, które pozwolą podnieść prestiż tego miejsca. Obszar objęty planem ma około 8 hektarów.
– Podstawowe przeznaczenie terenu to oczywiście usługi. Tutaj dominuje już obecnie handel. Plan przylega do terenu, który w przyszłości będzie tzw. trasą Strzegomską – tłumaczył podczas sesji Rady Miejskiej Jacek Barski, dyrektor departamentu architektury i rozwoju w magistracie.
Urzędnicy tłumaczyli, że z uwagi na położenie przy planowanej trasie Strzegomskiej, którą będzie jeździł tramwaj na Nowy Dwór, powinna tam powstać reprezentacyjna zabudowa mieszkaniowo-usługowa, a także biurowa.