Oferta firm Kobylarnia i Tormel, sięgająca prawie 190 milionów złotych, jako jedyna mieściła się w budżecie. Droga łącząca obwodnicę Leśnicy z poszerzoną ulicą Kosmonautów będzie gotowa w połowie 2022 roku. Zgodnie z pierwotnymi założeniami kierowcy mieli z niej już korzystać, a budowa miała pochłonąć kilkadziesiąt milionów mniej.
Wrocławskie Inwestycje Sp. z o.o. rozstrzygnęły dzisiaj (22 maja) przetarg na budowę Osi Zachodniej (listę ofert, po czterokrotnym przedłużeniu terminu, poznaliśmy 27 marca). Zgłosiło się siedmiu uczestników. Pięciu z nich spełniło wymogi. Maksymalną liczbę punktów we wszystkich kryteriach otrzymało konsorcjum spółek Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S.A. (lider) oraz Tormel Sp. z o.o. (partner). Otrzyma 188 mln 794 tys. zł brutto (173 mln 949 tys. zł w zakresie gminy i 14 mln 845 tys. zł MPWiK).
Miasto chciało przeznaczyć na ten cel maksymalnie 199 mln 277 tys. zł (odpowiednio 186 mln 714 tys. zł oraz 12 mln 562 tys. zł). Zwycięzca będzie miał na realizację zadania dwa lata od dnia podpisania umowy.
Ponad cztery kilometry nowych dróg
Zamówienie jest podzielone na trzy części. Pierwsza obejmuje utworzenie jednojezdniowej Alei Stabłowickiej łączącej węzeł na skrzyżowaniu al. Prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i ul. Zbigniewa Brzezińskiego z Kosmonautów. Wykonawca zajmie się m.in. stworzeniem ronda w rejonie ul. Halickiej, 143-metrowego wiaduktu drogowego nad torami kolejowymi, zatok autobusowych, przystanków oraz ścieżek dla pieszych i rowerzystów. Drugim zadaniem będzie rozbudowa części ul. Kosmonautów do układu dwujezdniowego w zakresie m.in. przebudowy skrzyżowań (z ul. Lewą, Grabową, Trójkątną i Fieldorfa), torowiska, a także ścieżek, zatok i przystanków. Ponadto zwycięzca przetargu utworzy nową ulicę (na terenie przewidzianym pod budowę szpitala) wraz z pętlą autobusową, przystankami i oświetleniem.
Ulica Kosmonautów ma mieć dwa pasy w obu kierunkach na odcinku od kąpieliska Glinianki do ul. Fieldorfa. Wzdłuż drogi powstanie 2,2 km zielonego torowiska. Inwestycja zakłada, zgodnie z decyzją środowiskową, postawienie ekranów akustycznych.
– Skorzystają nie tylko kierowcy, ale także piesi, rowerzyści i pasażerowie MPK – zapewnia Jacek Sutryk, prezydent miasta. – W sumie wybudujemy 4,2 kilometra nowych dróg, 5675 m ścieżek rowerowych, 5875 m chodników, 1050 m ciągów pieszo-rowerowych.
Duże opóźnienie i wzrost kosztów
O Alei Stabłowickiej pisaliśmy w kwietniu 2017 roku. Wówczas Wrocław otrzymał unijną dotację na budowę alei wraz z Osią Inkubacji, w wysokości 233 mln zł. Zgodnie z planami koszt całego projektu zamknąłby się w 297 mln zł, z czego realizacja Alei Stabłowickiej pochłonęłaby około 129 mln zł. Roboty budowlane przy niej miały ruszyć w marcu 2018 roku i potrwać do czerwca 2019 r.
– Aleja Stabłowicka, o długości około 1,8 kilometra, będzie drogą jednojezdniową. Projekt obejmuje też poszerzenie ulicy Kosmonautów do dwóch jezdni – na odcinku około 1,1 km, od wlotu Alei Stabłowickiej w kierunku centrum miasta – zapowiadał Wojciech Kaim z Wrocławskich Inwestycji.
We wrześniu 2018 roku donosiliśmy, że realizacja inwestycji się opóźnia (obwodnicę Leśnicy też oddano do użytku, w październiku 2018 r., z opóźnieniem – ponad rocznym). Powodem były problemy z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń. Projekt był już wówczas gotowy. Przygotowywało go, od początku 2017 roku, konsorcjum firm Egis Polska Inżynieria i BBKS-Projekt Sp. z o.o. Otrzymały przeszło 2 mln zł.
Więcej wizualizacji w galerii.
mat. inwestora